خانه » آزادسازی واردات خودرو
آزادسازی واردات خودرو

آزادسازی واردات خودرو

توسط مهدی عابدی

با سلام خدمت شما مخاطبین گرامی. با یک مطلب دیگر در ارتباط با بازار خودروی کشور در خدمت شما هستیم. همه ما مطلع هستیم که چند سالی است که به دلیل برخی تصمیمات دولت مبنی بر جلوگیری از واردات خودرو به بازار کشور، این بازار دستخوش مشکلات فراوانی گردیده که از مهم ترین آنها می توان به انحصاری شدن بازار خودرو در دستان خودروسازان داخلی، بالا رفتن قیمت خودروها و عدم وجود خودروهای نو یا کم کارکرد خارجی در این بازار اشاره نمود. دلیل اتخاذ این تصمیم بصورت دقیق هنوز برای بسیاری مشخص نیست، اما بسیاری از کارشناسان دلیل این کار را حمایت از تولید داخلی عنوان می کنند. به عقیده بسیاری از متخصصین در بازار خودرو این کار نه تنها باعث حمایت از خودروساران داخلی نشده بلکه باعث شده رقابت برای تولید خودروی بهتر از بین برود که این خود دلیلی بر در جا زدن این صنعت در آینده خواهد بود. در ادامه مطلب ” آزادسازی واردات خودرو با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

در اردیبهشت ماه سال 1397 بود که بدلیل از سرگیری تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران، از سوی دولت واردات بسیاری از کالاها محدود یا ممنوع شد که خودرو هم در بین خودروهایی که وارداتشان ممنوع شد قرار داشت. این موضوع از همان زمان عملی شد و به طور عملی دیگر هیچ خودروی خارجی از آن زمان تا کنون وارد ایران نشده است. دولت در این زمینه اعلام نموده که تا زمانی که مشکلات ارزی کشور حل نشده، شرایط ارزی کشور تسهیل نشود، تحریم ها کاهش نیابد و امکان دسترسی به منابع جدید ارزی وجود نداشته باشد، منطقی برای آزادسازی واردات خودرو وجود نخواهد داشت.

با اجرایی شدن چنین سیاستی که بسیاری آن را اشتباه می پندارند و بسیاری از آن حمایت می کنند، مردم راهی جز خرید خودروی دست دوم خارجی یا خرید خودروهای داخلی ندارند. اما اکنون مدتی است که بحث هایی در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو آغاز شده و ظاهرا بیشتر فعالان و متخصصین حوزه خودرو نیز با این امر موافق هستند.

موافقان آزادسازی واردات خودرو چه کسانی هستند؟

همانطور که گفته شد مدتی است بحث آزادسازی واردات خودروها مطرح شده و توسط بسیاری نیز مورد توجه واقع شده است. این موضوع توسط برخی از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. به غیر از زمزمه هایی که در این مورد شنیده می شود، احتمال لغو تحریم ها نیز بر به واقعیت نزدیک تر شدن این مهم نیز دامن زده است.

بسیاری از حمایت کنندگان از ممنوعیت واردات همواره بر این موضوع تاکید داشته اند که این خودروسازان داخلی هستند که بر این موضوع پافشاری می کنند و با آزادسازی واردات خودرو، آنها هستند که ضرر می کنند اما در اقدامی جالب و در اوایل خردادماه سال جاری، نامه ای با امضای مدیران ایران خودرو و سایپا در کنار دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه گردید که در آن ضمن ارائه پیشنهاد قیمت گذاری برای خودروها، به صراحت اعلام گردیده بود که خودروسازان مخالفتی با واردات خودرو ندارند و اتفاقا واردات خودرو را عاملی برای ایجاد رقابت و آرامش در بازار و نزد مصرف کنندگان می دانند.

واردات خودرو موضوعی است که بسیاری معتقدند نه تنها بر قیمت خودروهای خارجی در بازار داخلی تاثیرگذار است بلکه می تواند قیمت خودروهای داخلی را نیز کاهش دهد. البته بسیاری معتقدند که به هر حال واردات خودرو در سال 1400 آزاد می شود و این بازار روزهای خوش گذشته را دوباره به روی خود خواهد دید. اگر دولت و مجلس به این توافق برسند، گام بزرگی برای پایان دادن به این تصمیم و برداشتن حس بدی که بر مردم نسبت به کشورهای خارجی وارد آمده، برخواهند داشت.

امیدواریم تا به اینجا از مطالعه مطلب ” آزادسازی واردات خودرو “ لذت برده باشید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این تصمیم جنجال بر انگیز دولت صحبت کنیم.

چه اتفاقی به دلیل ممنوعیت واردات خودرو افتاد؟

آزادسازی واردات خودرو

یکی از فعالان بازار خودرو در رابطه با آزادسازی واردات خودرو می گوید، به احتمال قوی واردات خودرو آزاد خواهد شد و پس از سال ها محرومیت، در بازار خودروی کشور، شاهد وارد شدن خودروهای جدید خواهیم بود و خرید و فروش خودروها در این بازار رونق خواهد گرفت. در سال های ممنوعیت هیچ گونه خودروی خارجی وارد نشد و آن تعدادی هم که در بازار و در خیابان ها شاهد آن بودیم، مونتاژ داخل بود. این مونتاژ بدین شکل انجام می شد که خودروسازان قطعات را وارد نموده و پس از مونتاژ در داخل به فروش می رساندند که این چنین، نرخ تمام شده آن خودرو بسیار بالاتر رقم می خورد و ضرر آن هم برای خریدارانی بود که خودروهای مذکور را خریداری می نمودند.

 

 

مساله تنها این نبود که مردم باید قیمت های گزاف پرداخت می کردند، بلکه مسائلی مثل پایین بودن کیفیت خودروها نیز وجود داشت. خودروهایی که مونتاژ می شدند کم ترین کیفیت را داشتند و برای واردات قطعاتشان ارز بسیار زیادی هزینه می شد که این ارز می توانست صرف واردات خودروی اسمبل شده گردد.

بهانه حمایت از تولید داخلی اولین بهانه هایی بود که از سوی ممنوع کنندگان واردات مطرح شد. اجرا کنندگان این طرح، اجرایی شدن آن را باعث رشد صنعت خودروی داخلی و بالا رفتن اشتغال زایی می دانستند، اما اکنون که بیش از 3 سال از اجرایی شدن این طرح می گذرد، کدام یک از آن تصورات اجرایی شده است؟ خودروسازان خود نیز قبول کرده اند که آزاد شدن واردات به نفع آنها نیز خواهد بود چرا که می تواند نیروی محرکه ای برای صنعت خودروسازی داخلی نیز باشد.

منابع واردات خودرو عموما از کجا تامین می شود؟

یکی از کارشناسان اقتصادی بازار خودرو در مصاحبه ای که به تازگی انجام داده، می گوید:

شاید در وهله اول آزاد شدن واردات خودرو، امری خوشایند به نظر برسد اما این موضوع باید با فکر انجام شود و نکات مهمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا همین امر که به نظر هم بسیار خوب است منجر به فاجعه ای دیگر در بازار نشود. او در ادامه می گوید با وجود نبود ذخایر ارزی مناسب، منابع لازم برای واردات خودرو از کجا و چگونه تامین می گردد؟ اکنون که در شرایطی قرار داریم که همواره بحث کمبود ارز در میان است، پس چگونه می توان برای واردات خودرو ارز تامین نمود؟ بسیاری در این زمینه می گویند که اگر تحریم ها لغو شود همه چیز درست می شود اما سوال من اینجاست که حتی اگر تمام تحریم ها هم لغو شود مگر چه میزان ارز وارد کشور می شود که بتواند مشکلات ارزی کشور را برطرف کند و اصلا چه میزان ارز باقی می ماند که صرف اموری مانند واردات خودرو شود؟ این ها سوالاتی است که در این زمینه وجود دارد و باید برای آن پاسخی پیدا نمود تا آزادسازی خودرو منطقی تر به نظر برسد.

این کارشناس اقتصادی همچنین عنوان نمود:

مگر قبل از آنکه تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران دوباره آغاز شود، شرایط بازار خودرو چگونه بود؟ در آن زمان هم خودروی خارجی وارد ایران می شد و خودروهای داخلی مانند الان کیفیت قابل قبولی نداشتند. از لحاظ قیمت هم اگر نگاهی به چند سال قبل بکنیم، خواهیم دید که پیش از سال 97 نیز نرخ خودرو افزایشی شده بود. البته در حد اتفاقی که در 2 سال اخیر رخ داد نبود اما این روند افزایشی از مدت ها قبل آغاز شده بود.

او تصریح کرد که از این رو نمی توان انتظار بالایی داشت که با آزاد سازی واردات خودرو، قیمت ها کاهشی شده و کیفیت خودروها افزایش پیدا کند، چرا که هنوز مشکلات اساسی در صنعت خودروی کشور وجود دارد و بسیاری از این مشکلات هنوز شناسایی یا ریشه یابی نشده اند.

ماحصل صحبت این کارشناس این است که افرادی که تصور می کنند مشکل بازار خودروی کشور، ممنوعیت واردات خودرو است در اشتباه هستند چرا که مشکلات این بازار در همان زمان هم که واردات آزاد بود وجود داشت و مسائل ارزی نیز در جای خود باقی بود. از نظر ایشان مشکل بازار خودروی ایران در جای دیگری است و تنها بخش کوچکی از آن با آزادسازی واردات خودرو حل خواهد شد و بخش بزرگ تری از آن همچنان باقی خواهد ماند.

نتیجه گیری درباره آزادسازی واردات خودرو

با توجه به مواردی که پیش تر در متن این مقاله گفته شد، زمزمه های بسیاری مبنی بر آزاد سازی واردات خودرو از سمت مقامات دولتی و نمایندگان مجلس به گوش می رسد و به نظر نیز می رسد که در سال 1400 واردات خودروهای خارجی به داخلی کشور آزاد شود. در سال97 دلیل ممنوعیت، حمایت از تولید داخلی و غیر منطقی بودن تخصیص ارز برای واردات در آن وضعیت عنوان شده بود، اما اکنون به نظر می رسد به دلیل احتمال برداشته شدن تحریم ها و بهبود وضعیت ارزی کشور، قرار است واردات خودروهای خارجی آزادسازی شود که این موضوع می تواند باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی و داخلی گردد.

این موضوع می تواند خبری خوش برای بسیاری از افرادی باشد که در بازار خودروی کشور در حال فعالیت هستند. البته سوالاتی نیز در این زمینه در بین فعالان اقتصادی بوجود آمده که عموما پیرامون شرایط واردات خودروها، افراد یا ارگان های وارد کننده، تعرفه گمرکی خودروها و همین طور چگونگی تخصیص ارز به این مهم می باشد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید