خانه » آینده بازار خودرو و نحوه قیمت‌گذاری
آینده بازار خودرو و نحوه قیمت‌گذاری

آینده بازار خودرو و نحوه قیمت‌گذاری

توسط مهدی عابدی

با سلام خدمت مخاطبین محترم Auto360. با یک مطلب تحلیلی دیگر درباره بازار خودرو ایران در خدمت شما هستیم. همانطور که به یاد دارید، سال 1398 یکی از بدترین زمان ها در تاریخ خودروی کشور بود و بسیاری اعتقاد داشتند اوضاع در آن بسیار بد است. اما سال 1399 نشان داد که این طور نیست و اوضاع می تواند بدتر هم باشد. حال در سال جاری و با توجه به اتفاقات سیاسی و اجتماعی متعددی که در کشور صورت گرفته، آینده بازار خودرو

ایران چشم انداز روشن تری پیدا نموده اما هنوز هم دقیق مشخص نیست آینده این بازار چه می شود. در ادامه مطلب ” آینده بازار خودرو و نحوه قیمت‌گذاری ” قصد داریم آینده بازار خودروی ایران را تحلیل نموده و پیش بینی هایی در این زمینه، خدمت شما ارائه دهیم.

اوضاع بازار خودرو در دولت کنونی

تیم اقتصادی دولت کنونی از پیش از نوروز 1400 به خوبی می دانست که باید تا مرداد 1400 که روزهای پایانی این دولت است، وضعیت بازار خودرو و پرونده قیمت گذاری خودروها را تعیین تکلیف کند. صنعت بازار خودرو در 8 سالی که دولت کنونی سر کار می باشد کاملا دو پهلو بوده است. در 4 سال اول، وضعیت بازار خودروی کشور کاملا روشن بود. در آن روز ها رونق و افزایش تولید و قیمت هایی متعادل در بازار خودرو حکمفرما بود اما در نیمه دوم دولت کنونی، همه چیز بر عکس شد و پس از برقرار شدن تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو، تولید کاهش یافت و در بسیاری از فضاها نیز متوقف شد که این موضوع در نهایت به فوران قیمت خودروها منجر گردید.

دولت کنونی برای کنترل وضع موجود، سیاست قیمت گذاری دستوری را برای کنترل اذهان عمومی در پیش گرفت اما شاید نمی دانست که این سیاسیت گذاری تنها در شرایط متعادل اقتصادی بازخورد دارد و زمانی که بازار به هر دلیلی از کنترل خارج شود، سیاست بسیار مخربی خواهد بود.

برداشته شدن تحریم و تاثیر آن بر بازار خودرو ایران

ایالات متحده همواره نشان داده که سیاست های خصمانه و عدم احترام به حقوق مردم ایران، بخشی از سیاست این کشور است و زیاد فرقی نمی کند که چه کسی در راس قدرت باشد. اما مطلبی که نیازی به گفتن ندارد، تاثیر مثبت برداشته شدن تحریم ها بر روی اقتصاد و کسب و کارهای ایران است. تنفس دوباره ای که فضاهای کسب و کار از یک سو با آن مواجه می شوند و همچنین از بین رفتن حباب قیمتی که بصورت کاذب ایجاد گردیده می توانند چرخ اقتصاد کشور را به سرعت به حرکت وا دارند و باعث جهشی دوباره شوند.

لغو تحریم حتی اگر تاثیر مستقیمی بر تقویت ارزش پول ملی ما نداشته باشد، قطعا بر بازار خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت چرا که با برداشته شدن تحریم ها، دوباره پای خودروسازان و قطعه سازان بزرگ به داخل کشور باز خواهد شد.

هم اکنون فشار بسیار زیادی بر روی صنعت خودرو کشور خصوصا قطعه سازان وجود دارد و پیش بینی ها از آینده بازار خودرو در سال جاری اکثرا مثبت و امیدوار کننده است چرا که می تواند در مدتی کوتاه تاثیری بر قیمت همه خودروها از جمله قیمت خودروهای دست دوم، خودروهای کارکرده و خودروهای نو نیز داشته باشد.

تاثیر تعادل عرضه و تقاضا بر آینده بازار خودرو کشور

خودروسازان پس از پشت سر گذاشتن روزهای بسیار بد، سرانجام در سال 1399 توانستند تا حدودی از فاجعه کاهش تولید 40 درصدی خود بکاهند و رشدی 18 درصدی را تجریه کنند. یکی از نکات خوبی که در مورد سال جاری وجود دارد این است که سر رسید تحویل بسیاری از خودروها در سال جاری است و این موضوع می تواند آورده بسیار خوبی برای خطوط تولید به همراه داشته باشد. پیش بینی دیگری که در مورد آینده بازار خودرو می توان عنوان نمود این است که عرضه و تقاضا در سال آینده، با هم همپوشانی خواهند داشت و این امید وجود دارد که تعادل در این بازار، سر و سامانی به اقتصاد این حوزه بدهد. پر واضح است زمانی که عرضه و تقاضا در این بازار تعادل پیدا کند، در نهایت قیمت ها نیز دستخوش تغییر و رسیدن به تعادل خواهند شد.

البته همه آنچه گفته شد به این موضوع نیز بستگی دارد که خودروسازان بتوانند به تعهدات خود در سال جاری عمل کنند که در اینصورت شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

تاثیر آزادسازی واردات خودروهای خارجی بر آینده بازار خودرو کشور

آزاد شدن واردات خودرو به بازار خودروی کشور، صحبتی است که مدتی است مطرح می شود و شاید شما نیز بسیار در مورد آن شنیده باشید. پس از بازگشت تحریم ها و پس از به روی کار آمدن رئیس جمهور قبلی ایالات متحده، دولت به دلیل اینکه منابع ارزی کافی برای واردات خودرو در اختیار نداشت، تصمیم گرفت واردات خودرو را تا اطلاع ثانوی ممنوع کند و همین موضوع  باعث اتفاقاتی شد که تقریبا همه ما از آنها باخبریم. دولت می داند که واردات خودرو منابع ارزی بالایی نیاز دارد و به همین دلیل ترجیح می دهد تا در این مورد فعلا دست به عصا رفتار کند تا ببیند در حوزه تحریم ها چه اتفاقی خواهد افتاد. البته موضوع دیگری که در این بازار وجود دارد موضوع ارزبری خودروهای داخلی است که حواشی آن پایانی ندارد.

بسیاری از کارشناسان همچنین معتقدند، دولت کنونی با ادامه ممنوعیت ورود خودروهای خارجی، خود را از هزاران میلیارد تومان درآمد حاصل از حقوق و عوارض گمرکی محروم نموده است. اما از طرفی بسیاری دیگر نیز معتقدند این طور نیست و دولت با وضع مالیات بر خودروهای لوکس توانسته بخشی از این نقیصه را جبران کند. در هر صورت با شرایط فعلی بازار خودرو، تعداد خودروهای صفر کیلومتر خارجی در بازار کم و کمتر می شود و این موضوع در نهایت باعث افزایش قیمت این خودرو ها خواهد شد. اما خبر خوبی که می تواند بسیاری را خشنود و بسیاری را امیدوار کند، بحث توافق احتمالی است که می تواند باعث ریزش قیمت دلار نیز گردد. اتفاقی که چندی پیش باعث سقوط چند صد میلیونی در بازار خودرو دست دوم گردید.

آزادسازی قیمت و تاثیر آن بر بازار خودرو

امیدواریم تا به اینجا مطاله این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در ارتباط با آینده بازار خودرو در اختیار شما قرار داده باشیم. حتی بدبین ترین کارشناسان نیز بر این باور هستند که سرکوب قیمت ها باعث زیان انباشته ای گردیده که قابل چشم پوشی نیست. در سال 1399 شاهد این بودیم که تمام تصمیماتی که برای این حوزه گرفته شد بی اثر گردید و نتوانست دوایی بر درد بازار خودرو باشد.

در زمستان سال گذشته بود که شورای رقابت فرمول جدید قیمت گذاری را اعلام کرد اما این فرمول اجرایی نشد و دلیل آن هم جلوگیری از تنش مجدد در بازار خودرو عنوان شد. این همان معضلی است که همواره خودروسازان نسبت به آن معترض هستند.

مشکلی هم که در بین مردم وجود دارد، این است که باورها و برداشت های غلط از برخی عبارات باعث شده تا آنها تصوری اشتباه در مورد آن موضوع پیدا کنند و به همین دلیل عکس العمل های اشتباه نسبت به آن داشته باشند.

به طور مثال زمانی که صحبت از آزادسازی قیمت خودروها به میان می آید، اکثر مردم این تصور را دارند که با اجرایی شدن این موضوع خودرو دوباره گران می شود. البته این تعبیر به نوعی واقعیت دارد اما حقیقت چیز دیگری است. اکثر مردم علاقمند هستند تا خودرو در کارخانه ارزان باشد اما توجهی به نرخ آن خودرو در بازار آزاد ندارند. این در حالی است که اگر قیمت کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود، تاثیری عمیق بر بازار خواهد گذاشت و قیمت ها را متعادل خواهد نمود.

یکی از صحبت هایی که مانند آزاد سازی واردات خودرو بسیار شنیده می شود، آزادسازی قیمت است و این شایعه وجود دارد که در آینده ای نزدیک این مهم عملیاتی شود و ارزش گذاری محصولات کم تیراژ خودروسازان به خود آنها واگذار شود. این بدان معناست که اگر آزادسازی انجام شود، قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ در دست شورای رقابت باقی خواهد ماند و قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ نیز به خود خودروسازان واگذار خواهد شد. این موضوع از نظر بسیاری می تواند خبری خوش برای شرکت های خودروسازی باشد چرا که آنها بالاخره خواهند توانست از زیر فشار سنگینی که در این چند سال متحمل شده اند بیرون بیایند.

آزادسازی قیمت خودرو یک پروژه بزرگ نیست و به آسانی قابل اجرا شدن است. چرخه معیوب فعلی را می توان کاملا مورد بررسی قرار داد. خودروساز بر اساس دستور، قیمت یک محصول را اعلام می دارد. این محصول به دلیل حجم بالای تقاضا که در بازار ایجاد می گردد ناگهان به نادرست به کالای سرمایه ای تبدیل می شود و در نهایت هم بازیگر اصلی چنین کالاهایی، همواره دلالان بوده و خواهند بود. در ادامه نیز محصول یاد شده به دلیل اینکه عرضه اش به بازار کم است ارزشی دو چندان پیدا می کند و با قیمت بازار آزاد فروخته می شوند. دلال سود خوبی دریافت می کند و خودروساز همیشه در کنار رینگ این بازی باقی خواهد ماند. در نهایت هم خودروساز به دلیل نبود نقدینگی لازم، توان تولید را از دست می دهد و این چرخه بارها و بارها تکرار می گردد.

نتیجه گیری

همانطور که پیش تر نیز ذکر گردید، اخبار امیدوار کننده ای پیرامون بازار خودرو دست دوم، آزاد سازی واردات خودروها و آزادسازی قیمت آنها به گوش می رسد. پر واضح است که در صورت توافق احتمالی ایران و برداشته شدن تحریم ها، مشکلات موجود به مرور برطرف خواهد شد و در نهایت هم بازار کم کم به اوضاع عادی خود باز خواهد گشت اما اگر چنین نشود، باید منتظر ماند و دید. امیدواریم از مطالعه این مطلب Auto360 لذت برده باشید. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید، با دیگر مطالب تحلیلی ما نیز همراه باشید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید