خانه » احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال 1400
احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال 1400

احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال 1400

توسط پرنوش اردویی

احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال 1400

در خصوص قیمت گذاری خودرو، هیچ اختلافی میان دولت و مجلس به وجود نیامده است. آزاد سازی قیمت خودرو یکی از تصمیم های دولت می باشد. ولی تاکید مجلس بر ارائه ماشین در بورس است.

آزاد سازی قیمت خودرو از دیدگاه وزارت صمت یعنی این که هر رنج هزینه ای که خودروساز بخواهد، نباشد. ارائه ماشین در دو رنج قیمت از بحث های ما است. باید عرضه خودروهایی که تعدادشان در بازار کم است و مشابه آن ها وجود دارد، به صورت رقابتی صورت گیرد.

بعضی از خودروهایی هم وجود دارد که تعداد آن ها در بازار زیاد است. با بیشتر کردن تولید و ساخت داخلی این ماشین ها باید شرکت ها بتوانند، طبق نظر شورای رقابت، قیمت تمام شده این اتومبیل ها را کاهش دهند. شورای رقابت وظیفه افزایش قیمت ها را دارد که فعلا درگیر چک کردن شاخص ها در این باره است.

قیمت آن دسته از محصولاتی که تعداد آن ها کم است، در بسته وزارت صمت، مشخص کردن قیمت بر عهده خودروساز قرار گرفته و به خاطر وجود مخالفت ها و ملاحظه های سیاست گذار خودرو، زمان اجرای آن به عقب می افتد.

 

آن دسته از افرادی که نسبت به این قانون مخالف هستند، عقیده دارند که اگر قیمت گذاری خودرو بر عهده خودروساز باشد، قیمت ها بیشتر شده و نیز مدیریت هم توسط خودروساز انجام می شود. به گفته سیاست گذار خودرو، اگر تعیین قیمت محصولات کم تعداد را بر عهده خودروساز بگذاریم، زیان های جمع شده خودروساز را می گیریم.

دلیل در پیش گرفتن راه نصفه آزادسازی هم این عامل می باشد. با اجرای این پیشنهاد گفته شده، زیان های خودروساز فقط به میزان کمی جبران می شود. اما در عوض منجرب تغییر جهت تولید خواهد شد.

این عامل منجرب می شود که خودروسازان به تولید محصولاتی بپردازند که زیان کمتری داشته باشند. مسیر حرکت محصولات کم تیراژ قرار است طوری باشد که بتواند زیان خودروها با تیراژ بالا را جبران کند.  به همین خاطر خودروسازان تاکید دارند که خودروهای کم تیراژ تولید کنند.

دولت برای این که دست دلالان را از بازار کوتاه کند، قرعه کشی ترتیب داده بود که متاسفانه با شکست مواجه شد و در این زمینه موفق نشد.

زیرا خیلی از افراد در این قرعه کشی نتوانستند شرکت کنند. به همین خاطر اعتراض هایی صورت گرفت و گفتند که بالادستی ها خودشان موجب این عامل شده اند تا اشخاص دیگر نتوانند در این قرعه کشی شرکت کرده و ماشین ها را با قیمت پایین خریداری کنند. به همین ترتیب در سال 1400 تصمیم گرفتند که قیمت خودروها را آزاد کنند.

کریمی سنجری در خصوص آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرد: بعد از آزادسازی باید کمی صبر کنید. زیرا در مدت کوتاه، تب بازار افزایش می باید. ولی طی شش ماه تا یک سال می توانید به خوبی متعادل شدن بازار را ببینید.

 

سخن پایانی

طبق بیانات گفته شده در مورد آزاد سازی قیمت خودرو، ماجرا از این قرار است که خودروسازان از این که قیمت ماشین ها بر عهده دولت است، ناراحتند و می خواهند که قیمت نهایی ماشین بر عهده خودشان باشد. به همین دلیل به دولت پیشنهاد آزاد سازی قیمت خودروهای کم تیراژ را داده اند. یعنی قیمت نهایی خودرو بر عهده کارخانه خودروسازی باشد. همچنین قیمت ماشین های پر تیراژی مثل پراید را هم دولت تعیین کند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید