تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو

تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو

تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو
به خودروهایی که قوای محرکه موتور جهت حرکت خودرو به چرخ های جلویی وارد می شود، خودروی دیفرانسیل جلو گفته می شود.
در خودروهای دیفرانسیل جلو مجموعه موتور خودرو، گیربکس، چرخ ها و همین طور دیفرانسیل در جلوی خودرو قرار دارد اما در خودروهای دیفرانسیل عقب نیروی موتور عموما به واسطه میل گاردان یا محور انتقال نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود
مزیت های خودروهای دیفرانسیل جلو
خودرو دیفرانسیل جلو مزایای بسیاری دارند که از جمله مهم ترین این مزایا می توان به وزن پایین خودرو اشاره نمود. این خودروها به نسبت خودروهای دیفرانسیل عقب خودروهای سبک تری هستند و بیشتر وزن آنها بر روی چرخ های جلویی قرار گرفته است.
معایب خودروهای دیفرانسیل جلو
در خودروهای دیفرانسیل جلو، چرخ های جلویی وظایف بسیاری را بر عهده دارند. چرخ های جلو در این دست خودرها وظیفه انتقال قدرت به زمین، تغییر جهت، ترمز نمودن و فرمان دهی را بر عهده دارند
مزیت های خودروهای دیفرانسیل عقب
در این خودروها چرخ های جلویی وظیفه انتقال نیرو را بر عهده ندارند در نتیجه در پیچ ها دچار لغزش نمی شوند و هندلینگ بهتری در مواقع بحرانی دارند.
مزیت های خودروهای دیفرانسیل عقب
در این خودروها چرخ های جلویی وظیفه انتقال نیرو را بر عهده ندارند در نتیجه در پیچ ها دچار لغزش نمی شوند و هندلینگ بهتری در مواقع بحرانی دارند.
خودروهای دو دیفرانسیل 4WD:
این سیستم یک سیستم قدیمی تر نسبت به AWD است. برخی اوقات شاهد نگارش 4X4 نیز به جای 4WD هستیم که دقیقا همان معنی را می دهد و بدین معناست که در این خودروها توان تولیدی پیشرانه به جعبه انتقال منتقل می شود و وظیفه اصلی این جعبه انتقال توان بین اکسل های عقب و جلو است.
خودروهای دو دیفرانسیل AWD:
پس از سالها ارائه سیستم 4WD سیستم AWD به بازار عرضه شد که بسیار به روز تر و البته پیچیده تر از مدل های قبلی است. در این سیستم انتقال قدرت از طریق 3 عدد دیفرانسیل صورت می گیرد. در سیستم تمام چرخ متحرک یا AWD توان خروجی موتور به چرخ هایی انتقال می یابد که بیشترین نیروی TRACTION را داشته باشند.

چهارشنبه 20 اردیبهشت | ارسال شده توسط:

خودروها از محورهای محرک متعددی بهره می برند، بعضی از این خودرو ها بصورت دیفرانسیل جلو یا FWD و بعضی بصورت دیفرانسیل عقب یا RWDعرضه می شوند.

تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو
با سلام خدمت شما همراهان عزیز. با یک مطلب آموزشی دیگر در حوزه خودرو در خدمت شما هستیم. قطعا شما هم عبارت دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل جلو را بسیار شنیده اید و تا حدودی نیز با این اصطلاحات آشنایی دارید اما شاید به طور دقیق ندانید که این دو عبارت به چه معنا هستند و کارکرد آنها به چه صورت است. بعضی از خودروهایی که توسط خودروسازان تولید می شوند، دیفرانسیل جلو و بعضی نیز دیفرانسیل عقب هستند. البته خودروهایی نیز وجود دارند که بصورت دو دیفرانسیل ساخته می شوند که جلوتر درباره همه این موارد توضیحاتی را خدمت شما ارائه خواهیم نمود. خودروهایی که تولید می شوند بر اساس نیازی که بازار دارد و همین طور اهدافی که هر سازنده پشت تولید خودروهای خود دارد، از محورهای محرک متعددی بهره می برند. بعضی از این خودرو ها بصورت دیفرانسیل جلو یا FWD و بعضی بصورت دیفرانسیل عقب یا RWDعرضه می شوند، بعضی هم نیز بصورت چهار چرخ متحرک AWD یا 4WD به بازار عرضه گردند. در ادامه مطلب ” تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو ” با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موارد صحبت کنیم.
دیفرانسیل جلو چیست؟
به خودروهایی که قوای محرکه موتور جهت حرکت خودرو به چرخ های جلویی وارد می شود، خودروی دیفرانسیل جلو گفته می شود. خوودروهای دیفرانسیل جلو از عمومیت بیشتری برخوردار هستند و اگر بخواهیم در مقیاس جهانی در نظر بگیریم، این خودرو ها حجم تولیدی بیشتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب دارند. حتی هزینه تولید آنها نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب نیز کمتر است و این موضوع یکی از مهم ترین دلایل اقبال بیشتر خودروسازان نسبت به این خودروها محسوب می شود.
در خودروهای دیفرانسیل جلو مجموعه موتور خودرو، گیربکس، چرخ ها و همین طور دیفرانسیل در جلوی خودرو قرار دارد اما در خودروهای دیفرانسیل عقب نیروی موتور عموما به واسطه میل گاردان یا محور انتقال نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود که همین موضوع دلیل این است که هزینه ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو کمتر است.
مزیت های خودروهای دیفرانسیل جلو
خودرو دیفرانسیل جلو مزایای بسیاری دارند که از جمله مهم ترین این مزایا می توان به وزن پایین خودرو اشاره نمود. این خودروها به نسبت خودروهای دیفرانسیل عقب خودروهای سبک تری هستند و بیشتر وزن آنها بر روی چرخ های جلویی قرار گرفته است. نتیجه مهم این موضوع بالانس بهتر خودرو و چسبندگی بیشتر آن بر روی زمین است. یکی دیگر از مزایای اصلی خودروهای دیفرانسیل جلو، مصرف سوخت کمتر آنهاست.
به دلیل اینکه خودروهای دیفرانسیل جلو چسبندگی بالاتر و کشش بالاتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب، بر روی زمین دارند، راندمان موتور بالاتر می رود و باعث می شود مصرف سوخت کاهش یابد. همچنین یکی از مهم ترین مواردی که در خودروهای دیفرانسیل جلو وجود دارد این است که این خودروها عموما موتورهای کوچک تری دارند که این موضوع در کاهش مصرف سوخت مزید بر علت است.
چسبندگی و کشش چرغ های عقب خودرو در خودروهای دیفرانسیل جلو بسیار بالاتر است چرا که در این خودروها چرخ های عقبی نیرویی به زمین منتقل نمی کنند. زمانی که یک خودروی دیفرانسیل جلو در حال حرکت در یک پیچ سنگین است چرخ های عقب خودرو تلاش می کنند تا خودرو بر روی زمین بماند و از مسیر منحرف نشود.
در خودروهای دیفرانسیل جلو قطعات کمتری در بخش موتور و در دیگر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند که همین موضوع باعث می شود فضای سرنشینان و همین طور فضای بار در این خودروها بیشتر باشد.
در کل اگر بخواهیم خودروهای دیفرانسیل جلو را با خودروهای دیگر مقایسه کنیم، این خودرو ها هندلینگ بهتر و قابل پیش بینی تری دارند که همین موضوع می تواند یک امتیاز مثبت برای رانندگان، بخصوص رانندگان تازه کار به حساب بیاید.
معایب خودروهای دیفرانسیل جلو
در خودروهای دیفرانسیل جلو، چرخ های جلویی وظایف بسیاری را بر عهده دارند. چرخ های جلو در این دست خودرها وظیفه انتقال قدرت به زمین، تغییر جهت، ترمز نمودن و فرمان دهی را بر عهده دارند که همین موضوع باعث می شود در بعضی از موارد مشکلات چسبندگی یا کم فرمانی در خودرو ایجاد شود. کم فرمانی بدین معنی است که خودرو در پیچ ها دچار لغزش شده و به سمت بیرون پیچ منحرف شود.
به دلیل اینکه چرخ های جلویی می تواند تا میزان مشخصی نیرو تحمل کنند، اگر بیش از حد تحت فشار قرار بگیرند، در پیچ ها عملکرد خوبی از خود به نمایش نمی گذارند و این موضوع باعث انحراف از مسیر خصوصا در پیچ ها می شود.
مزیت های خودروهای دیفرانسیل عقب
در این خودروها چرخ های جلویی وظیفه انتقال نیرو را بر عهده ندارند در نتیجه در پیچ ها دچار لغزش نمی شوند و هندلینگ بهتری در مواقع بحرانی دارند. در این دست خودروها هیچ شانسی برای کم فرمانی وجود ندارد چرا که وزن این خودروها در قسمت جلویی کمتر است و نیرو توسط چرخ های جلویی منتقل نمی شود.
همچنین در خودروهای دیفرانسیل عقب به دلیل اینکه سیستم انتقال قدرت بوسیله یک خط از جلو به عقب تعبیه شده، عیب یابی و یا به طور مثال پیدا نمودن منشا یک صدا بسیار آسان تر است که یک مزیت بزرگ برای این خودروها محسوب می شود.
معایب خودروهای دیفرانسیل عقب
در خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند وزن بصورت مساوی تری پخش می شود و به دلیل اینکه وزن کمتری بر روی محور محرک وجود دارد، پدیده بکسوات و بیش فرمانی پیش می آید که یک موضوع بسیار شایع در خودروهای دیفرانسیل عقب محسوب می شود. بیش فرمانی در این خودروها بدان معناست که در پیچ های تند عقب خودرو به اصطلاح در می رود و به سمت بیرون پیچ حرکت می کند که علاوه بر ناخوشایند بودن بسیار خطرناک نیز می باشد و اگر دقت نشود ممکن است باعث دور زدن خودرو شود.
وضعیت یاد شده در هنگام عبور از مسیرهای یخ زده و یا خیس بسیار شایع تر است و خارج شدن انتهای خودرو در این گونه مسیرها در این دست خودروها بسیار رخ می دهد، به همین دلیل است که این خودروها برای حرکت در مسیرهای لیز و برفی به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. خودروهای دیفرانسیل جلو عموما عملکرد بهتری در چنین مسیرها دارند به همین دلیل خودروسازان عموما در تبلیغات خودروهای دیفرانسیل جلو بر روی این قابلیت مانور می دهند.
در خودروهای دیفرانسیل عقب انتقال نیرو از جلوی خودرو به عقب آن توسط میل گاردان انجام می شود که این قطعه بزرگ در تونل گاردان نصب می شود که همین موضوع باعث گرفته شدن فضای اتاق و نتیجه کاهش فضای کلی کابین می شود. وجود این قطعات عموما باعث بالا رفتن وزن خودرو می شود که در عملکرد و مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد. همچنین به دلیل اینکه انتقال قدرت باید از جلوی خودرو به عقب صورت گیرد بدیهی است که چندین قطعه بیشتر باید در این خودروها مورد استفاده قرار گیرد که همین موضوع باعث می شود تعداد قطعاتی که نیاز به نگهداری و تعمیر دارند در این خودروها بیشتر باشد که در نهایت هزینه بالاتری بر صاحب خودرو تحمیل خواهد شد.
خودروهای دو دیفرانسیل
قطعا شما هم عبارات 4WD یا AWD را در پشت بسیاری از خودروها مشاهده نموده اید اما شاید به طور دقیق ندانید منظور از این عبارات چیست. معنای هر دوی این عبارات این است که خودروی پیش روی شما دو دیفرانسیل است. حال ممکن است سوال کنید که خودروی دو دیفرانسیل چه معنایی دارد؟ خودروهای دو دیفرانسیل خودروهایی هستند که نیروی محرکه آنها به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. اما تفاوت 4WD و AWD چیست؟
خودروهای دو دیفرانسیل 4WD:
این سیستم یک سیستم قدیمی تر نسبت به AWD است. برخی اوقات شاهد نگارش 4X4 نیز به جای 4WD هستیم که دقیقا همان معنی را می دهد و بدین معناست که در این خودروها توان تولیدی پیشرانه به جعبه انتقال منتقل می شود و وظیفه اصلی این جعبه انتقال توان بین اکسل های عقب و جلو است. در داخل این جعبه چنیدن چرخ دنده وجود دارد که تضمین می کند همه چرخ ها با سرعت در حال دوران هستند. این سیستم می تواند علاوه بر اینکه مفید است خطر آفرین نیز باشد چرا که در هنگام پیچیدن خودرو با شعاع بیشتری می پیچد که این موضوع می تواند برای افراد کم تجربه دردسر آفرین نیز باشد. این سیستم عموما برای رانندگی در بیرون شهر یا اصطلاحا آفرود مناسب تر است به همین دلیل نمی تواند یک سیستم همیشگی برای حرکت خودروها باشد.
خودروهای دو دیفرانسیل AWD:
پس از سالها ارائه سیستم 4WD سیستم AWD به بازار عرضه شد که بسیار به روز تر و البته پیچیده تر از مدل های قبلی است. در این سیستم انتقال قدرت از طریق 3 عدد دیفرانسیل صورت می گیرد. در سیستم تمام چرخ متحرک یا AWD توان خروجی موتور به چرخ هایی انتقال می یابد که بیشترین نیروی TRACTION را داشته باشند. این کار با تقسیم نیروی موجود بین اکسل های جلو و عقب صورت می گیرد. این مهم بوسیله دیفرانسیل مرکزی صورت می گیرد و نیرو به دیفرانسیل های عقب و جلو منتقل می شود.
تفاوت عمده AWD با 4WD این است که نیرو به طور دائم به چرخ ها منتقل می شود اما تفاوت عمده اینجا است که نیروهای منتقل شده به چرخ ها بصورت الکترونیکی کنترل می شوند. این سیستم در واقع نیروی وارد بر هر چرخ را بر اساس نیاز و مسیری که در آن در حال حرکت هستید تنظیم می کند.
اگر مطالعه مطلب ” تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو ” برای شما مفید بود، با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

مفقودی پلاک خودرو
راهنمای چراغ‌های اخطار خودرو‌ ها
نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
کارشناسی خودرو
خودرو صفر بخریم یا دست دوم
مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6
مقایسه و بررسی لکسوس RX200t و بی ام و X4
مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و x4
مقایسه بی وای دی S6 و جک S5
مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر
مهم ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو
بهترین خودروهای دارای کروز کنترل
نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو
بهترین خودروهای آفرودی
سیستم پارک اتوماتیک
مقایسه سانتافه 2018 و اوتلندر 2018
مقایسه وراکروز و میتسوبیشی اوتلندر
مقایسه هوندا CRV با ولوو XC60
مدارک لازم و مراحل انتقال سند خودرو
قیمت خودرو ایران خودرو و سایپا
علل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو
بهترین خودرو ایرانی 99
بهترین خودرو چینی در بازار ایران
شایع ترین ایرادات خودروها
بچه غول های چینی؛ ام وی ام x55 یا هاوال h2؟
سیر تا پیاز تعویض پلاک خودرو
مشخصات فنی دیگنیتی
پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو