تولید اولین سدان با پلتفرم ایرانی

تولید اولین سدان با پلتفرم ایرانی

تولید اولین سدان با پلتفرم ایرانی مطمئنا اولین سوالی که به ذهنتان می آید سدان چیست است. معمولی ترین ماشینی که در جهان وجود دارد، سدان می باشد. کلاس بندی و طبقه بندی ماشین ها بر اساس کاربرد، اندازه، ظاهر و… صورت می گیرد. کل دنیا با کلاس های استاندارد آشنا هستند و طراحی ماشین […]

چهارشنبه 20 اردیبهشت | ارسال شده توسط:

تولید اولین سدان با پلتفرم ایرانی

مطمئنا اولین سوالی که به ذهنتان می آید سدان چیست است. معمولی ترین ماشینی که در جهان وجود دارد، سدان می باشد. کلاس بندی و طبقه بندی ماشین ها بر اساس کاربرد، اندازه، ظاهر و… صورت می گیرد. کل دنیا با کلاس های استاندارد آشنا هستند و طراحی ماشین را طبق آن ها انجام می دهند. کلاس های ترکیبی هم وجود دارد که مشخص است که چند کلاس باهم ترکیب شده و خودرو ایجاد شده است.

طبقه بندی اتومبیل های شخصی، هشت کلاس می باشد که عبارتند از: Convertible،  SUV، Coupe ، Cabriolet، Hatchback، Sedan، Fastback،  MPV

با توجه به بیانات گفته شده، در طبقه بندی ماشین، از کلاس های اصلی می توان به سدان اشاره کرد. اتومبیل های سواری که دارای صندوق هستند، به عنوان سدان از آن ها یاد می شود. دو ردیف صندلی، سقف ثابت، صندوق عقب جدا و… از ساختار کلی خودرو سدان هستند که به راحتی می توان آن را شناسایی کرد.

در جهان رایج ترین طراحی بدنه خودرو، متعلق به سدان می باشد. بهتر است بدانید، بر روی خودروی 206 منظور از SD همان سدان هست. سدان از خانواده بزرگی تشکیل شده و به قسمت های گوناگونی طبق ابعاد و طراحی تقسیم بندی شده اند. سدان شهری متوسط، سدان بزرگ نیمه لوکس، سدان خانوادگی بزرگ نیمه لوکس، سدان خانوادگی کوچک و… جزء این طبقه بندی هستند.

طبیعی است که الان شما کمی گیج و سردرگم شوید. در حقیقت افزودن این پسوندها و پیشوندها، منجرب خاص کردن طراحی می شوند و به همین منظور خودروسازان به اسامی سدان می افزایند.

خودرو سدان مناسب برای 4 سرنشین است و نیز امنیت زیادی در زمان تصادف دارد. به خصوص اگر تصادف از قسمت عقب ماشین رخ دهد. امروزه سدان یکی از خودروهای پرفروش و پرطرفدار به شمار می آید و نیز بیشتر نیاز افراد را رفع می کند. رانندگی با سدان هیجان بی نظیر و خیلی خوبی دارد.

همچنین سدان های لوکس هم، یک فضای خیلی راحتی را برای راننده فراهم می کند و نیز از آپشن های متنوع و زیادی هم برخوردار هستند.

ناگفته نماند، تقسیم بندی که در بالا برای خودرو سدان بیان کردیم، عمومی نیست. اکثرا طبقه بندی خودرو سدان را از نظر اندازه انجام می دهند. سدان های کوچک، سدان های متوسط و سدان های بزرگ، سه دسته بندی ماشین سدان از نظر اندازه می باشد. پراید صندوق دار نمونه ای از سدان کوچک است.

از مزایای سدان می توان به مواردی نظیر مصرف سوخت کم، محیط کافی و جادار برای سرنشینان و بار، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی و ایمنی، اشاره کرد. قیمت در اتومبیل های سدان ایرانی، بیشترین عاملی است که مد نظر گرفته می شود.

خوشبختانه در کشور ایران خودرو سدان به تعداد دلخواه و در اندازه های کوچک و بزرگ موجود است و شما می توانید طبق سلیقه و خواسته خود یکی از آن ها را انتخاب و اقدام به خرید کنید. سمند، سورن، پژو 405، ساینا، پارس، پیکان، تیبا صندوق دار و… جزء خودروهای سدان موجود در بازار ایران هستند.

لتیتود یک سدان گمنام در بازار خودرو ایران است که رنج قیمت آن تقریبا 130 میلیون بوده و یک ماشین پرقدرت به شمار می آید. تولید اتومبیل لتیتود به وسیله برند رنو، صورت گرفته و یک سدان لوکس است. تعداد خیلی کمی از این خودرو در بازار ایران موجود است و به خاطر برخی از دلایل، بازار خرید و فروش خیلی خوبی نداشت.

خودرو لتیتود مجهز به موتور 6 سیلندر با حجم 3.5 لیتر بوده و قدرت آن به اندازه 241 اسب بخار است . این ماشین می تواند از حالت سکون در مدت زمان 8.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این سدان گمنام به نسبت سوخت زیادی را مصرف می کند. همچنین هر 100 کیلومتر مسیری که می پیماید، مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با 9.9 لیتر است.

 

اولین سدان با پلتفرم ایرانی

طراحی مدرن محصولات داخلی و دارا بودن کیفیت بالا، جزء مهم ترین خواسته و نیاز خریداران خودروهای داخلی است. با حضور 55 شرکت قطعه ساز در مورد همین موضوع نشستی برگزار شد.

جزئیات عملیات پلتفرم YSF1 در این نشست بررسی و گفت و گویی درباره ضرورت حضور موثر قسمت خصوصی و چشم انداز صنعت خودرو ایران در میان مقامات وزارت صنعت و تعاون صورت گرفت.

بهتر است بدانید، محصولی به اسم YSF1 در طراحی پلتفرم این خانواده، پلتفرم های مدرن جهان، مورد بررسی قرار گرفت.

SA هیوندای، NSF فولکس واگن، MQB، PF1 پژو – سیتروئن و HearTect سوزوکی از پلتفرم های روز دنیا به شمار می آیند که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. در سال 1400 جزء یکی از 9 پروژه وزارت صمت و تعاون، این پروژه قرار دارد. همچنین قرار است قسمت خصوصی با همکاری قطعه سازان بزرگ به تولید برسد.

در این جلسه مشورتی، رئیس هیئت‌ مدیره گروه صنعتی چکاد، یکه فلاح خبر آغاز شدن مرحله های اجرایی تولید نسخه سدان پلتفرم ysf1 را داد. برای انجام دادن تست‌ های فنی و دریافت استانداردها در سال 1400 ساخت پروتوتایپ‌ ها آغاز می شود.

ایشان همچنین در ادامه درباره این که برای اولین بار در کشور به وسیله قسمت خصوصی طراحی این پلتفرم کامل ماشین صورت گرفته است بیان کرد: برای تولید، در حال آماده کردن امکانات فنی و مالی هستیم.

یکه فلاح اظهار نشان کرد: در کشور به طور انحصاری خیلی از کسب و کارها که فعال بودند، به سر آمده در حالی که قبل از این محال به نظر می رسید و اکنون مشاهده می کنیم که پیمانکاران عمومی، ماشین سازی، صنایع موتور سیکلت سازی و… قسمت خصوصی به طور رقابتی وارد عمل شده و به صنعت خودرو اکنون نوبت رسیده است.

 

ایشان در ادامه افزود: با مشاوره و همکاری قطعه سازان، تمام مرحله های طراحی پلتفرم بر خلاف رویه های موجود، انجام شده است و از این به بعد با همکاری و مشارکت جمعی، کار در تمام قسمت های تولید ماشین مبتنی ادامه می دهیم. در صنعت خودرو با اشاره به بحران مالی، یکه فلاح گفت: مبتنی بر واردات و مونتاژ صنعت خودرو در سال های گذشته، توسعه یافته است . قطعه سازان باید پلتفرم خود را ایجاد و تولید کنند تا از بازار، سهم داشته باشند. با دیگر قطعه سازان ما آماده هر نوع مشارکتی هستیم.

در صنعت خودرو و قطعه سازی بزرگ ترین تهدید، دخالت دولتی است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی به نام آرش محبی نژاد گفت: صنعت ماشین با سهام 13 درصدی و کل تصدی گری و نقدینگی به میزان 15 درصد در اختیار دولت قرار گرفته است. به همین خاطر در صنعت خودرو و قطعه سازی، بزرگ ترین تهدید دخالت دولتی می باشد.

ایشان در ادامه برای پیشگیری و صدمه رساندن به کسب و کارهایی که بزرگ می شوند، در محیط کسب و کار ایران یکی از تهدیدها دانست و بیان کرد: اگر سد تحریم حذف شود، چین و دیگر کشورها، دلارهای نفتی و غیر نفتی و نیز سایر موارد را به ما کارت به کارت نمی کنند. این عامل برای تولید پلتفرم داخلی صنعت قطعه سازی، یکی از دیگر تهدیدها است.

براساس تجربیات، دولت زمانی به سوی توان داخلی دست دراز می کند که کارش گیر باشد. خارجی ها ترجیح می دهند که با حذف شدن تحریم ها، وارد مشارکت و مذاکره با قسمت های خصوصی شوند که در این باره محبی نژاد گفت: به وسیله قطعه سازان قسمت خصوصی برای تولید خودرو، از مهم ترین فرصت ها می توان به 1200 قطعه ساز زنجیره تامین، دانش فنی تجربه 50 سال خودروسازی و منابع انسانی اشاره کرد.

تاکید دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی بر این بود که:  برای تولید پلتفرم ایرانی ysf1 در صورت سرمایه گذاری باید از دولت ضمانت نامه های قطعی جوری گرفته شود که در قسمت تلفن همراه صدمه رسیدن به سرمایه گذاران و ماجرای خلف وعده دولت رخ ندهد.

همچنین مدیر تیمی که این پلتفرم را طراحی کرده بود با تشریح مراحل و جزئیات آن در این جلسه گفت: ما در ایران با اصول طراحی پلتفرم خودرو نمونه طراحی شده کامل را نداشتیم که بتواند در داخل و خارج کشور رقابت کند.

ایشان در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت هایی که در صنعت قطعه سازی کشور موجود است و کم شدن حجم سرمایه گذاری، در طراحی این پلتفرم یکی از اولویت ها می باشد. میسر شدن این موضوع از طریق تامین کنندگان داخلی با مشاوره دایمی صورت گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: متخصص داخلی بیشتر از 60 نفر برای طراحی این پلتفرم حضور داشتند و طراحی آن طبق امکانات موجود صنعت قطعه سازی، ظرفیت های صنعتی کشور و مطالعه بازار صورت گرفته است.

ایشان همچنین در ادامه گفت: در مرحله ساخت پروتوتایپ این پلتفرم قرار دارد و طبق زمان بندی صورت گرفته است. در سال 1401 پیش بینی شده است که نسخه سدان آن به طور انبوه تولید می شود.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به نام شجاعی علی آبادی نایب بیان کرد: برای این صنعت آینده روشن و درخشانی پیش روی است و برای پیشرفت تولید داخلی باید تمام دست اندرکاران اجرایی کشور و نهاد ها تلاش کنند.

در این مطلب ما سعی کردیم اطلاعات مفیدی در مورد خودرو سدان و تولید اولین سدان با پلتفرم ایرانی را برای شما بیان کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان موثر بوده و بهترین استفاده را کرده باشید.

چه موقع باید لنت ها را تعویض کرد؟
کوئل چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
سوپاپ کنترل هوا چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟
واگذاری 30 تا 40 درصد قیمت گذاری خودروها به هیئت مدیره شرکت ها
5 اپلیکیشن برتر مسیریابی در ایران
معرفی پرفروش ترین خودروسازان 2020
مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها
ترمز اضطراری چیست
شرایط خرید خودرو در بورس
در مورد شمع خودرو بیشتر بدانید
با 200 میلیون تومان سوار خودروی اتومات شو
احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال 1400
کدام محصول سایپا را بخریم؟
مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما 2017
خلافی خودرو چیست؟
دلایل ترکیدن باتری خودرو
رنگ های مختلف پلاک‌ خودروها
برق دزدی ماشین
مفقودی پلاک خودرو
راهنمای چراغ‌های اخطار خودرو‌ ها
نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
کارشناسی خودرو
خودرو صفر بخریم یا دست دوم
مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6
مقایسه و بررسی لکسوس RX200t و بی ام و X4
مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و x4
مقایسه بی وای دی S6 و جک S5
مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر