در مورد شمع خودرو بیشتر بدانید

در مورد شمع خودرو بیشتر بدانید

در مورد شمع خودرو بیشتر بدانید در داخل سیلندر موتور، قطعه کوچکی به نام شمع ماشین وجود دارد که از یک سو به آن ولتاژ بالا وارد می شود و از سمت دیگر که داخل سیلندر قرار دارد جرقه به وجود می آید. در داخل سیلندر موتور، ترکیبی از هوا و بنزین قرار دارد که […]

چهارشنبه 20 اردیبهشت | ارسال شده توسط:

در مورد شمع خودرو بیشتر بدانید

در داخل سیلندر موتور، قطعه کوچکی به نام شمع ماشین وجود دارد که از یک سو به آن ولتاژ بالا وارد می شود و از سمت دیگر که داخل سیلندر قرار دارد جرقه به وجود می آید. در داخل سیلندر موتور، ترکیبی از هوا و بنزین قرار دارد که به خاطر جرقه حاصله، انفجار می یابند. در واقع نیروی لازم برای موتور از همین انفجار ایجاد می شود. سرویس کردن و تعویض شمع ها برای داشتن راندمان خوب و مناسب موتور، لازم می باشد.

از مهم ترین و اساسی ترین قطعات ماشین که وجود آن کاملا ضروری است، شمع خودرو می باشد. با حرکت پیستون ها، موتور ماشین شروع به کار کردن می کند و بعد به سیستم انتقال قدرت نیرو را منتقل کرده و در آخر ها به چرخ ها وارد شده و خودرو به حرکت در می آید.  حال نوبت شمع موتور است تا مخلوط سوخت و هوا را مشعل دهد.

به همین ترتیب وجود شمع ماشین، بسیار ضروری بوده و نقش مهم و حیاتی را عهده دار است. در ادامه مطلب به معرفی شمع خودرو می پردازیم تا بااین قطعه کوچک و مهم آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

 

اجزای تشکیل دهنده شمع خودرو

شمع اجزای متنوعی داشته و طبق عملکرد آن، مثلا برای ساخته شدن اجزای باکیفیت نیاز به شدت جریان و حرارت زیاد دارد. زمانی که وایر دلکو به فیش وایر و بعد از راه عایق سرامیکی به الکترودی که داخل شمع قرار دارد، منتقل می شود. با این کار انرژی الکتریکی لازم برای جرقه شمع، فراهم می شود.

وظیفه عایق سرامیکی این است که از منتقل شدن جریان به بدنه موتور جلوگیری می کند. اگر در این قسمت مشکلی به وجود بیاید و بشکند، در کارکرد شمع، اختلالی ایجاد می شود.

از دیگر اجزای شمع خودرو می توان به مهره ای که در وسط آن قرار دارد اشاره کنیم. الکترودهای مثبت و منفی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های شمع موتور می باشد که موجب ایجاد جرقه می شود. طول عمر و کیفیت شمع به آلیاژ استفاده شده در الکترودها، بستگی دارد.

دلایل خرابی شمع خودرو

همان طور که می دانید هر قطعه مصرفی موجود در خودرو، بعد از مدتی عمر آن پایان یافته و باید تعویض شود تا کارکرد ماشین بهتر صورت گیرد. شمع ماشین هم یک قطعه مصرفی است و نیاز به عوض کردن دارد. هر سری که شمع در  خودرو جرقه ایجاد می کند، باعث از بین رفتن مقداری الکترود می شود. به مرور زمان دیگر الکترود به طور کامل از بین رفته و نیز توانایی برای جرقه زنی را ندارد.

 

در صورت بروز این مشکل، در سیلندر خودرو، بنزین خیلی بد می سوزد و راندمان موتور به میزان قابل توجهی کم می شود. از طرفی برخوردهای فیزیکی، باعث شکسته شدن عایق چینی شمع شده و موجب خرابی آن می شود و نیاز به تعویض دارد. اگر شمع خیلی زیاد کار کند، در سیلندر خودرو واکنش شیمیایی به وجود می آید و احتمال خوردگی الکترود سر شمع وجود دارد. در این صورت هم به علت از بین رفتن کارایی شمع، نیاز به عوض کردن آن می باشد.

علائم خرابی شمع خودرو

چندین علامت وجود دارد که بیانگر خرابی شمع ماشین می باشد.  دیر روشن شدن ماشین، خوب استارت نخوردن، بالا رفتن مصرف سوخت، عملکرد نامنظم موتور و کم شدن شتاب، از علائم خرابی شمع به شمار می آیند.

برای پی بردن به بروز این خرابی ها می توانید شمع های ماشین را باز کنید و از روی ظاهر آن ها، صدمه وارده را مشاهده کنید. سیاه شدن سر شمع، رسوب گرفتن سر شمع و روغن گرفتن آن، همه از علائم خرابی شمع ماشین بوده و در کارکرد شمع، مشکلاتی را به وجود می آورند.

شما بعضی وقتا می توانید با نگاه کردن به شمع خودرو، متوجه سوختگی الکترودهای آن  شوید. در این صورت لازم است شمع ماشینتان را عوض کنید. گفته شده که تعویض شمع بعد از عملکرد تقریبا 50 هزار کیلومتر ضروری و لازم می باشد. شایان ذکر است، شمع های بهتری در بازار از برندهای معروف وجود دارند که قابلیت کارکرد 90 هزار تا 150 هزار کیلومتر را دارد.

توصیه می کنیم سر موقع به تعویض شمع ها اقدام کنید. در غیر این صورت و بی توجهی به آن، اگر دیر اقدام کنید، شمع ها برای تعویض خیلی سخت باز می شوند. عامل این قضیه کارکرد زیاد شمع خودرو، رسوبات و خوردگی کناره های شمع، می باشد.

انواع شمع ماشین

شمع موتور انواع مختلفی دارد که می توان به مواردی مثل نیکلی، پلاتینیونی، چند الکترودی و ایریدیومی اشاره کرد. در حقیقت این تقسیم بندی بر اساس نوع ساختاری و کیفیت شمع ها است.

در میان شمع های نام برده شده، ایریدیومی از همه باکیفیت و طول عمر بیشتری دارد. اگر بخواهیم در حالت کلی بیان کنیم، شمع ها به دو گروه سرد و گرم تقسیم بندی می شوند.

شمع گرم

شمع گرم در زمان رخ دادن احتراق، به مدت خیلی زیادی گرما را در خود نگه می دارد. بدین صورت از روی شمع رسوبات روغن و کربن حاصله، به خاطر این امر می سوزند. شایان ذکر است که، در احتراق های قبلی اگر رسوباتی باقی بماند، آن ها نمی سوزند، بلکه در شمع مشکلاتی را به وجود می آورند. خودروهایی که از دور کمتری داشته و موتور آن ها دمای خیلی کمی تولید می کند، از شمع گرم استفاده می کنند.

شمع سرد

شمع سرد پایه کوتاهی دارد و به همین خاطر بعد از انفجار، گرمای خود را سریع از دست می دهد. در واقع وظیفه این نوع شمع ها، پیشگیری از احتراق زودرس است. اگر شمع سرد سریع گرمای خود را از دست ندهد و در دمای بالا بماند، با گرمایی که در پیستون موجود است مجاورت کرده و احتراق زودرس رخ می دهد.

همچنین احتراق از کیفیت کمی برخوردار می شود. از طرفی با بروز چنین مشکلی، رفته رفته موجب صدمه رسیدن به قطعات شده و موتور خودرو شروع به لرزیدن می کند.

شمع های نیکلی

اکثرا در بازارها شمع خودرو از جنس نیکل می باشد که حاوی یک الکترود مرکزی است. در ساخت الکترود شمع های نیکلی، آلیاژ مورد استفاده منجرب شده که از مقاومت و طول عمر کمتری برخوردار شود. این شمع ها بعد از کارکرد 20000 کیلومتر، نیاز به تعویض دارند. البته ناگفته نماند که این زمان، بستگی به عملکرد موتور هم دارد. شمع های نیکلی سوخت بیشتری را هم استفاده می کنند.

شمع های پلاتینیومی

نوع دیگری از شمع ها همان طور که از اسمش پیداست، الکترود آن ها از جنس پلاتینیومی است. از آن جایی که پلاتینیوم خاصیت ضد خوردگی دارد، از مقاومت گرمایی خیلی زیادی بهره مند می باشد. با این گفته ها نتیجه می گیریم که در دمای زیاد این شمع ها مقاومت خوبی دارند. این نوع شمع ها بعد از عملکرد موتور به اندازه 100000 کیلومتر، نیاز به تعویض دارند. شمع های پلاتینیوم از دقت و قدرت جرقه زنی بالایی برخوردار هستند. زیرا الکترود مثبت آن ها به شکل سوزنی است.

اگر این شمع را از نظر قیمت با نیکل مقایسه کنیم، باید بگوییم که شمع های پلاتینیوم هزینه های زیادی دارند. از ویژگی های مثبت این شمع توان به مواردی نظیر مصرف سوخت کم، بالا رفتن شتاب، عملکرد بهتر موتور و دیر خراب شدن قطعات موتور ماشین، اشاره کرد.

شمع های ایریدیومی

الکترود مثبت این نوع شمع ها ایریدیومی از خانواه پلاتین بوده  و در ساخت مکان جرقه زنی و یک بخش کوچکی از الکترود مثبت آن از پلاتین استفاده شده است. ایریدیوم خواص شبیه به پلاتین را دارد. مقاومت دمایی و طول عمر این شمع ها در مقایسه با شمع های پلاتینیومی، بیشتر است. الکترود به کار رفته در این شمع ها هم مثل پلاتینیوم، سوزنی بوده و کاربرد یکسانی دارند.

شمع های مقاومتی

یک مقاومت سرامیکی 5 کیلو اهمی در ساخت شمع های مقاومتی به کار رفته است. در اثر رخ دادن جرقه، نویزی به وجود می آید که شمع های مقاومتی به خنثی کردن آن ها می پردازند.

شمع های چند الکترودی

این شمع ها به نسبت از طول عمر زیادی برخوردار بوده و مجهز یه چند الکترود منفی هستند. هر بار که عمل جرقه زنی رخ می دهد، در قطب منفی خوردگی ایجاد می شود. هر الکترودی که خوردگی در آن صورت می گیرد، جای خود را به نزدیک ترین الکترود به قطب مثبت، تعویض می کند. به خاطر همین عامل می گویند که طول عمر زیادی دارد.

تفاوت شمع های معمولی و سوزنی

در ساخت شمع های معمولی از آلیاژ نیکل استفاده می کنند که بعد از عملکرد 30000 کیلومتر باید اقدام به تعویض آن ها شوند. از طرفی تنها می توانند 400 درجه سانتی گراد، حرارت را تحمل کنند. الکترود مثبت شمع های معمولی به خاطر تخت بودن، جرقه ایجاد شده به صورت نامنطم صورت می گیرد.

بدین ترتیب سوخت بالایی مصرف شده و نیز خام سوزی می شود. اما در شمع های سوزنی چنین نیست. الکترود مثبت این شمع ها به شکل سوزنی بوده و باعث می شود که جرقه به صورت خیلی دقیق و قدرتمند رخ دهد. با قوی صورت گرفتن جرقه، شعله به وجود آمده از انفجار بزرگی برخوردار شده و در نتیجه همه بنزینی که داخل سیلندر قرار دارد، به طور کامل سوخته می شود و انرژی ها به طور کامل تخلیه می شود.

رنج حرارتی شمع خودرو چیست؟

در آخرین مرحله عملکرد، میزان حرارت ایجاد شده را، رنج حرارتی می گویند. همیشه این دما باید به طور ایده آل و مطلوب تنظیم شود. این دما نباید به میزان خیلی زیاد پایین باشد. زیرا احتراق زودرس رخ می دهد. همچنین این دما هم نباید خیلی بالا باشد. زیرا مانع از رسوب در سر الکترود می شود. در بازه دمایی معلوم، کارکرد صحیح و مناسب شمع ماشین، بیانگر رنچ حرارتی است. بر روی بدنه شمع موتور، به صورت یک عدد بازه حرارتی درج شده است.

کارشناسان عقیده دارند، برای این که شمع موتور دیر خراب شود و طول عمر بیشتری داشته باشد، باید بعد از 20 کیلومتر کارکرد، اقدام به باز کردن و تعمیر آن کنند. در صورت داشتن هزینه تعویض، حتما این کار را بکنند.

 

 

چه موقع باید لنت ها را تعویض کرد؟
کوئل چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
سوپاپ کنترل هوا چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟
واگذاری 30 تا 40 درصد قیمت گذاری خودروها به هیئت مدیره شرکت ها
5 اپلیکیشن برتر مسیریابی در ایران
معرفی پرفروش ترین خودروسازان 2020
مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها
ترمز اضطراری چیست
شرایط خرید خودرو در بورس
با 200 میلیون تومان سوار خودروی اتومات شو
احتمال آزادسازی قیمت خودرو در سال 1400
تولید اولین سدان با پلتفرم ایرانی
کدام محصول سایپا را بخریم؟
مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما 2017
خلافی خودرو چیست؟
دلایل ترکیدن باتری خودرو
رنگ های مختلف پلاک‌ خودروها
برق دزدی ماشین
مفقودی پلاک خودرو
راهنمای چراغ‌های اخطار خودرو‌ ها
نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
کارشناسی خودرو
خودرو صفر بخریم یا دست دوم
مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6
مقایسه و بررسی لکسوس RX200t و بی ام و X4
مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و x4
مقایسه بی وای دی S6 و جک S5
مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر