خانه » سلکتور گیربکس چیست و چگونه تنظیم میشود؟
سلکتور گیربکس چیست و چگونه تنظیم میشود؟

سلکتور گیربکس چیست و چگونه تنظیم میشود؟

توسط مهدی عابدی

گرچه وضعیت تعویض دنده و اطمینان از درستی مکانیسم عمل آن کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما بدون تعارف باید گفت سلامت و صحت عملکرد چرخ دنده ها یکی از مهم ترین فاکتورهای قابل بررسی برای یک خودرو است. فرآیند تعویض دنده باید سریع، روان، کارآمد و قابل اطمنیان باشد؛ چرا که وضعیت رانندگی افراد و شلوغی خیابان ها ایجاب می کند تا راننده مرتباً در حال تعویض دنده باشد. از این رو بررسی وضعیت جعبه دنده، سلکتور گیربکس، … و قطعاتی از این دست بسیار مهم خواهد بود.

از آن جایی که سلکتور گیربکس یا انتخاب‌گر دنده نقش غیر قابل انکار و مهمی در سیستم حرکتی خودرو ایفا می‌کند، بد نیست تا در این مقاله با وظایف آن، چگونگی تنظیم و همچنین نشانه های بارز تنظیم نبودن آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب، تمام موارد گفته شده را یک به یک در نشریه اتو360 بررسی خواهیم کرد.

 

سلکتور گیربکس چیست و چه نقشی دارد؟

اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی یک راست برویم سر اصل مطلب. همانطور که می‌دانید خودروهای دنده اتوماتیک، به طور خودکار فرآیند تعویض دنده را برای راننده انجام می‌دهند. با این وجود بسیاری از ما همچنان علاقه داریم تا گاهی اوقات با اعمال کنترل بیشتر بر خودروی خود، از قابلیت تعویض دنده به صورت دستی نیز استفاده کنیم.

سلکتور گیربکس، قطعه ای است در گیربکس که تعویض دنده را برای راننده ممکن کرده و در حقیقت حالت دنده را تعیین می نماید. سلکتور گیربکس یا به صورت فیزیکی یا به صورت الکتریکی و از طریق کابل کشی به کامپیوتر خودرو متصل شده و چرخ دنده را متناسب با نیاز راننده تغییر می‌دهد.

بنابراین اگر خودرویی فاقد سلکتور گیبرکس باشد، فرآیند تعویض دنده صورت نگرفته و راننده امکان اعمال کنترل بر تغییر چرخ‌دنده ها را نخواهد داشت. با توجه به نقش حائز اهمیت سلکتور گیربکس در سیستم جعبه دنده، لازم است تا با نشانه های خرابی این قطعه و چگونگی تنظیم آن در خودرو نیز مطلع باشیم. در ادامه تمام این موارد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

تنظیم نبودن سلکتور گیربکس چه علائمی دارد؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، سلکتور گیربکس با کامپیوتر خودرو در ارتباط می باشد. در صورت تنظیم نبودن سلکتور گیربکس یا قطعی اتصال آن، حالت دنده به درستی به ECU یا همان کامپیوتر خودرو منتقل نشده و در عملکرد خودرو اختلال ایجاد می شود.

یکی از نشانه های تنظیم نبودن سلکتور گیربکس آن است که زمانی که اهرم دنده را به سمت دنده عقب حرکت می دهید، چراغ های دنده عقب روشن نمی شوند. البته این نشانه را نمی توان منحصر به خرابی سلکتور گیربکس دانست. چرا که خرابی سیستم برق خودرو و همچنین نقص در عملکرد لامپ ها نیز در روشن نشدن چراغ های دنده عقب تأثیر گذارند.

با این وجود اگر از سیستم برق خودرو خود اطمینان دارید و شاهد روشن نشدن چراغ دنده عقب خودرو خود هستید، حتماً وضعیت عملکرد گیربکس را مورد بررسی قرار دهید.

البته نکته شایان ذکر دیگر آن است که انتخاب‌گر گیربکس وظیفه انتقال و نمایش حالت دنده به نمایشگر خودرو را نیز بر عهده دارد. بنابراین اگر حالت دنده نمایش داده شده بر روی نمایشگر با دنده انتخابی شما مغایرت دارد، پس در این مورد هم باید انتخاب‌گر گیربکس را مورد کنترل قرار دهید.

 

پیامدهای تنظیم نبودن سلکتور گیربکس

سلکتور گیربکس چیست و چگونه تنظیم میشود؟

در صورت تنظیم نبودن سلکتور گیربکس، زمانی که راننده خودروی خود را در حالت D یا R قرار می دهد، خودرو واکنشی نشان نداده و حرکت نمی کند و بنابراین فقط در دو حالت N و P قادر به حرکت خواهد بود. علت این امر آن است که با تنظیم نبودن انتخاب‌گر گیربکس، دستور درستی به کامپیوتر خودروتان منتقل نشده و به این ترتیب عملکرد کلی خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.

 تنظیم سلکتور گیربکس را به چه کسی بسپاریم؟

تنظیم و تعمیر انتخاب‌گر دنده در هر تعمیرگاهی ممکن است. البته توجه داشته باشید که گاهی خرابی سلکتور گیربکس ما را ناچار به تعویض قطعه می کند که صادقانه باید گفت در این صورت هزینه هنگفتی را متحمل خواهیم شد. بنابراین با مشاهده اختلال در مکانیسم تعویض دنده، به سرعت اقدامات لازم را به عمل آورید.

تنظیم سلکتور گیربکس پروسه چندان پیچیده ای نیست و حتی خودتان هم می توانید با کمی مطالعه و کسب اطلاعات، این فرآیند را انجام دهید. بنابراین در صورتی که در زمینه فنی تجربه نسبی دارید می توانید تنظیم سلکتور را شخصاً بر عهده بگیرید تا به این ترتیب کمی هم در هزینه هایتان صرفه جویی کرده باشید!

 

برای تنظیم سلکتور گیربکس به چه ابزارآلاتی نیاز خواهیم داشت؟

به منظور تنظیم سلکتور گیربکس به تجهیزات عجیب و غریب و زیادی احتیاج نخواهید داشت. تهیه اقلام زیر برای تنظیم سلکتور کافی خواهد بود:

  1. دو متر سیم نازک
  2. آچار آلن سایز 30
  3. دو سر سیم تخت
  4. اهم متر بهره‌مند از بیزر

 

سلکتور گیربکس را چگونه تنظیم کنیم؟

توجه…

توجه داشته باشید که یکی از عوامل خرابی سلکتور گیربکس، تماس آن با آب و در نتیجه اکسید شدن قطعات آن می باشد. بنابراین دقت کنید که حین تنظیم سلکتور و همچنین شستشوی موتور، هیچ گونه رطوبت و قطره آبی با سلکتور تماس پیدا نکند. در ادامه یک راهنمای گام به گام از تنظیم سلکتور گیربکس را در اختیارتان خواهیم گذاشت:

  1. دنده خودرو خود را در حالت N قرار داده و سوییچ را باز نمایید.
  2. درب موتور را باز کرده و هواکش را نیز جدا کنید.
  3. روی محل گیربکس یک قطعه سیاه چند ضلعی قرار گرفته که دسته ای سیم از آن خارج شده اند.
  4. روی سلکتور گیربکس یک مفصل است که وسط آن یک حفره مربعی وجود دارد. بدون بیرون کشیدن این مفصل، پیچ های آن را شل کنید تا حدی که سلکتور گیربکس را بتوانید به اطراف بچرخانید.
  5. در این مرحله، دو طرف سیم تختی که تهیه کرده اید را به دو طرف سیم نازک و دو سر دیگر آن را به اهم متر وصل نمایید.
  6. دو پین در سلکتور دیده می شود که دو سر سیم را باید به این پین ها متصل کنید.
  7. اهم متر را روشن کرده و بیزر آن را نیز فعال نمایید. سلکتور را خیلی کم به اطراف جا به جا کنید تا صدای بوق اهم متر را بشنوید.
  8. زمانی که صدای بوق اهم متر را شنیدید، سلکتور را ثابت کرده و این محل را علامت گذاری کنید. سپس سلکتور را مجدداً به اطراف بچرخانید تا دیگر صدای بوق را نشنوید و این بار با قطع شدن صدای بوق، محل سلکتور را علامت بزنید.
  9. منطقه میان این دو علامت، محل درست سلکتور خواهد بود. تلاش کنید تا دقیق ترین علامت گذاری را داشته باشید تا سلکتور گیربکس نیز بالا ترین حساسیت ممکن را داشته باشد.
  10. پیچ ها را ببندید. خودرو را در دنده خلاص بگذارید تا دوباره صدای بیزر اهم متر شنیده شود. اگر پس از سفت کردن پیچ ها صدای بیزر قطع شد، احتمال خرابی سلکتور و نیاز به تعویض قطعه وجود دارد.
  11. در مرحله بعد باید کابل ها را تنظیم نمایید. روی سلکتور یک کابل نارنجی رنگ مشاهده می کنید که روی آن یک کابل کرم رنگ قرار گرفته. در حالتی که دنده بر روی N تنظیم شده، کابل کرم رنگ را بدون جا به جا کردن مفصل و سایر قطعات سلکتور به عقب نگهدارید.
  12. کلید نارنجی رنگ را به سمت پایین فشار دهید و کابل کرم رنگ را به جلو حرکت دهید تا قفل شود.

 

جمع بندی

همانطور که تا به این جا گفته شد، تنظیم نبودن سلکتور گیربکس و عملکرد غلط آن موجب ناکارآمدی سیستم حرکت خواهد شد و حین رانندگی تعویض دنده را برایمان مشکل می کند. از آن جایی که خرابی سلکتور موجب استارت نخوردن خودرو و در مراحل بعد تر نیاز به تعویض قطعه خواهد شد، عقل حکم می کند پیش از آن که متحمل خسارات زیاد شویم به فکر تنظیم سلکتور گیربکس و برطرف کردن اشکالات آن باشیم. از اینکه تا انتها با اتو360 همراهی بودید بسیار متشکریم.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید