خانه » مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها
مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها

توسط پرنوش اردویی

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها                        

بدون شک بالا رفتن قیمت بنزین یکی از اصلی ترین عواملی بوده که متقاضیان خرید خودرو‌های دوگانه سوز و مراجعین مراکز دوگانه سوز کردن خودرو ها را افزایش داده است. طرح دوگانه سوز کردن خودروها از دهه 80 کلید خورده و از سال‌های ابتدایی آغاز این طرح تا اواسط سال 99 با رشد 75 درصدی رو‌به‌رو بوده است. قطعاً آغاز طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی بخش حمل و نقل و مسافربری در اردیبهشت سال 99 در این روند صعودی بی تأثیر نبوده است.

عده‌ای از مردم مدام از معایب اضافه کردن سوخت دوم به خودروها صحبت می‌کنند و از طرفی هم عده‌ای در صف بلند گاز سوز کردن خودرو خود هستند. با وجود اخبار عجیب و ناخوشایندی که گاهی از مالکان خودروهای دوگانه سوز می‌شنویم و با در نظرگرفتن صرفه اقتصادی گاز CNG، تصمیم گیری میان تک سوز یا دوگانه بودن خودرو کمی دشوار خواهد بود.

به همین منظور در این مطلب تلاش داریم تا مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها را بررسی کرده و تمام جوانب این طرح ملی را بسنجیم. از این که با اتو360 همراهی می‌کنید متشکریم.

 

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها

مزایای خودروهای دوگانه سوز

  • کاهش هزینه‌ها

با وجود شرایط اقتصادی کنونی، احتمالاً اولین دلیلی که افراد برای تبدیل خودروهای خود به دوگانه سوز یا خرید خودروهای دوگانه سوز کارخانه‌ای اقدام می‌کنند، کاهش هزینه ها است. پر کردن یک مخزن CNG در برابر پر کردن باک ماشین با بنزین از نظر اقتصادی تقریباً قابل قیاس نیست! چرا که هزینه ای که این روزها بابت بنزین زدن می‌پردازیم بسیار بیشتر از هزینه ای است که باید بابت پر کردن مخزن CNG صرف کنیم.

به عبارت دیگر با خودروهای دوگانه سوز می‌توان میزان مسافت یکسانی را نسبت به یک خودرو تک سوز طی نمود و با این وجود هزینه بسیار کمتری را صرف کرد. گرچه برای دوگانه سوز کردن خودرو، تهیه قطعات و… باید هزینه های اولیه را پرداخت نمود، اما بدون تعارف اضافه کردن پایه گازسوز در بلند مدت برای مالک خودرو مقرون به صرفه تمام خواهد شد.

 

  • کاهش آلودگی هوا

همانطور که می‌دانید CNG به عنوان سوخت سبز و دوستتدار محیط زیست شناخته شده و یکی از سالم‌ترین سوخت های رایج در تمام جهان می‌باشد. گاز طبیعی فشرده یا همان CNG فاقد گوگرد، سرب، بنزین و ترکیبات آلوده کننده این چنینی بوده و سهم شما در آلودگی هوای محیط زیستتان را تا حد قابل توجهی می‌کاهد.

یکی دیگر از مزایای دوگانه سوز کردن خودروها کاهش میزان مونواکسید کربن انتشار یافته به اتمسفر بین 90 تا 97 درصد بوده که عدد قابل توجهی است. جالب است بدانید تبدیل یک کامیون با سوخت گازوئیل به سوخت CNG، از نظر کاهش آلودگی هوا معادل با حذف 325 خودرو از سطح جاده‌ها است.

بنابراین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای دوگانه سوز کردن خودروها تأثیر غیر قابل انکار آن در کاهش آلودگی هوا است که امروزه تمام کلان شهرهای کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

  • افزایش رونق اقتصادی

در حال حاضر اغلب خودورهای سطح شهرها فقط از سوخت بنزین استفاده می‌کنند و این در حالی است که تولید سوخت CNG به مراتب ساده تر بوده و با هزینه های کمتری همراه است. بنابراین دوگانه سوز کردن خودرو باعث صرفه جویی در مصرف بنزین و جلوگیری از هدر رفت آن می‌شود. از طرفی، کاهش مصرف بنزین در حوزه حمل و نقل موجب می‌شود تا از این فرآورده مهم نفتی در بخش‌های مهم‌تری از چرخه صنعت کشورمان استفاده شود.

 

معایب خودروهای دوگانه سوز

  • استهلاک قطعات خودرو

از آن جایی که خودروهای دوگانه سوز امکان استفاده از دو نوع سوخت متفاوت بنزین و گاز را برای رانندگان فراهم می‌آورند، احتمال استهلاک قطعات خودرو به ویژه در بخش موتور بالا می‌رود. چرا که قطعات خودروهای تک سوز متناسب با شرایط فیزیکی و شیمیایی بنزین طراحی شده اند و با دوگانه سوز شدن خودرو، بر قطعات موتور فشار وارد خواهد آمد.

در صورتی که تعویض دستی میان این دو نوع سوخت به طور مداوم صورت گیرد، ریپ‌زدن‌های پی‌درپی خودرو آسیب‌های جدی را بر قطعات موتور، سوپاپ‌ها، سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد می‌آورد.

البته تمام این موارد قابل حل اند و با چکاپ فنی خودرو به طور منظم، استفاده از ضدیخ با پایه آلی، تقویت و ارتقای سیستم خنک کننده خودرو و… می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که سوخت CNG با عاری بودن از آلودگی گوگرد و سرب خورندگی کمتری داشته و طول عمر شمع‌ خودرو را افزیش می‌دهد.

 

  • کاهش فضای صندوق عقب

از آن جایی که دوگانه سوز کردن برای خودروهای باربری و مسافربری که مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند انتخابی ایده‌آل و به صرفه به نظر می‌آید، کاهش فضای صندوق عقب کفه معایب دوگانه سوز کردن را سنگین می‌کند. مخزن‌های CNG که در صندوق عقب خودروها قرار می‌گیرند، نه تنها وزن خودرو را بالا می‌برد، بلکه فضای اختصاص داده شده برای بار را کاهش داده به این ترتیب کار را برای وسایل نقلیه باری دشوار می‌کنند.

 

  • کاهش توان موتور

خودروهایی که از CNG به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می‌کنند، غالباً توان کمتری را نسبت به خودروهایی که از بنزین تغذیه می‌کنند تولید می‌کنند. گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین خشک‌تر است و دمای بالای احتراق آن نیز حرارت زیادی را به سوپاپ‌های خودرو انتقال می‌دهد.

با کاهش توان موتور، خودروهای دوگانه سوز به دفعات بیشتری با خاموش کردن ماشین مواجه می‌شوند و نیاز بیشتری به گاز دادن خواهند داشت. از طرفی افت توان خودرو استفاده از کولر و سیستم تهویه را تا حدی مشکل کرده و استارت زدن در روزهای سرد زمستانی را دشوار می‌کند.

البته نکته مهمی که حتماً باید به آن توجه شود آن است که این مشکل غالباً برای خودروهایی بوجود می‌آید که از ابتدا دوگانه سوز نبوده اند. کارخانه های تولید کننده خودروهای دوگانه سوز تا حد زیادی بر این مشکل فائق آمده و با بالابردن کیفیت متریال قطعات موتور خودرو، از افزایش حرارت سوپاپ‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

تفاوت خودرو دوگانه سوز کارخانه ای با دستی

جالب است بدانید بخش عمده معایب یاد شده برای خودروهای دوگانه سوز برای آن دسته از خودروهایی تعریف می‌گردد که به صورت غیر کارخانه ای به شکل دوگانه سوز در‌می‌آیند. اغلب خودروهای حاضر در سطح شهر تک سوز پایه بنزین اند و برای دوگانه سوز شدن، ماژول کنترل انتقال قدرت آن‌ها تغییر می‌یابد و ECU به شکل واحد عمل نمی‌کند.

زمانی که یک خودرو تک سوز را به دوگانه سوز تبدیل می‌کنیم، تغییر مداوم ECU به شکل دستی مشکلاتی را برای طول عمر قطعات و به طور کلی عملکرد خودرو ایجاد می‌کند. این در حالی است که اگر خودرو از ابتدا به صورت دوگانه سوز تعریف گردد، زمان تغییر سوخت به صورت اتوماتیک توسط خودرو تشخیص داده می‌شود و از آن جایی که قطعات موتور متناسب با گاز سوزی هماهنگ‌سازی شده اند، شاهد افت عملکرد خودرو نخواهیم بود.

بنابراین مشکلات خودروهای دوگانه سوز دستی و غیر کارخانه‌ای را نمی‌توان به تمام خودروهای دوگانه سوز تعمیم داد. چرا که کارخانه تولیدکننده با در نظر گرفتن تمام مشکلات گازسوزی، خودرو را به گونه ای طراحی و تولید می‌کند تا خنک سازی موتور به بهترین شکل صورت گیرد و راننده با افت توان مواجه نگردد.

 

آیا دوگانه سوز کردن خودرو با خطرات احتمالی همراه است؟

عده‌ای از افراد از احتمال انفجار خودروهای دوگانه سوز و وارد آمدن آسیب‌های جدی بر آن صحبت می‌کنند، اما این خطرات تا چه حد به واقعیت نزدیک اند؟ به هیچ عنوان نمی‌توان منکر اتفاقات ناگواری شد که برخی افراد به هنگام سوخت گیری یا مواردی از این دست با آن مواجه شده و متحمل خساراتی جبران ناپذیر شده اند.

اما حقیقتی که باید در این میان در نظر گرفت آن است که در حال حاضر خودروهای زیادی در تمام جهان هستند که CNG را به عنوان سوخت پایه خود پذیرفته و آن را یکی از ایمن ترین سوخت‌ها می‌دانند.

متأسفانه در حال حاضر عده‌ای به دوگانه سوز کردن خودروها به شکل غیر استاندارد مشغول‌اند و مخزن های CNG از تاریخ گذشته و غیر ایمنی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند و به همین سادگی سرمایه و زندگی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

خودروهایی که به صورت استاندارد و تحت نظارت کارخانه های معتبر و تأیید شده دوگانه سوز می‌شوند یا از ابتدا به این شیوه طراحی می‌شوند، با خطرات این چنینی رو‌به‌رو نیستند و از استانداردهای جهانی پیروی می‌کنند.

 

جمع بندی: دوگانه سوز یا تک سوز؟

بدون شک بنزین سوخت مناسبی برای هوایی نیست که هر روز به ریه‌های خود می‌فرستیم و روز به روز تأثیرات مخرب تری بر محیط زیست ما می‌گذارد. از طرفی هم دوگانه سوز کردن خودرو و استفاده از گاز CNG با معایبی همراه بوده و در عوض هزینه‌هایمان را تا حد قابل توجهی می‌کاهد.

انتخاب میان تک یا دوگانه سوز بودن قطعاً تصمیم ساده‌ای نخواهد بود. اما به نظر می‌آید انتخاب یک اتومبیل که از ابتدا و در کارخانه به صورت دوگانه سوز طراحی شده باشد، در آینده ما را با دردسر های کمتری مواجه خواهد کرد. گرچه مشکلات خودروهایی که به شکل دستی دوگانه سوز می‌شوند نیز با انجام اقداماتی ساده، تعویض قطعات و یک سرویس فنی قابل حل به نظر می‌رسند.

در نهایت باید گفت انتخاب میان سوخت بنزین و CNG در شرایط اقتصادی این روزها، تا حد زیادی وابسته به جمع بندی شما از مزایا و معایب این دو سوخت می‌باشد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد، از اینکه تا انتها با اتو360 همراهی کردید بسیار متشکریم.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید