خانه » مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage
مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage

مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage

توسط مهدی عابدی

با سلام خدمت شما مخاطبین و همراهان گرامی. این بار نیز با یک مطلب مقایسه ای بین دو هاچ بک جذاب و پر فروش یعنی هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ در خدمت شما هستیم. این دو خودرو به دلیل اینکه پیشرانه های کم مصرف و ابعاد کوچکی دارند، گزینه های بسیار مناسب و کاربردی برای ترددهای روزانه در سطح شهر محسوب می شوند. این دو خودرو علاوه بر اینکه می توانند برای آقایان مناسب باشد، برای خانم ها جذاب تر هستند چرا که ظاهر فانتزی و زیبایی دارند. هیوندای i10 و میتسوبیشی Mirage، خودروهای جذاب و پر فروشی هستند که توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتر به بررسی این دو خودرو بپردازیم.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی Mirage خودرویی است که قدمتی چندین ساله دارد و سابقه اش به 1978 میلادی باز می گردد. این خودرو تا سال 2012 محصولی مستقل نبود و در برخی کشورها میتسوبیشی لنسر و میتسوبیشی کلت با نام میراژ عرضه می شدند. اما در سال 2012 میتسوبیشی تصمیم گرفت تا این خودرو را بصورت مستقل در سبد محصولات این شرکت به بازارهای جهانی عرضه نماید.
این خودرو نخستین بار در سال 2015 وارد ایران شد و فروش قابل قبولی را تجربه نمود. اما پس از اینکه شرکت میتسوبیشی در سال 2017 چهره جدیدی از میراژ را روانه بازار جهانی و ایران نمود، جایگاه میتسوبیشی Mirage در بازار ایران ارتقا پیدا نمود. در سال 2020 نیز شرکت میتسوبیشی یک نسخه فیس لیفت از این خودرو را ارائه نمود که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، متاسفانه به بازار داخلی راه پیدا نکرد.

هیوندای i10

هیوندای i10

در سمت دیگر این مقایسه هیوندای آی 10 قرار دارد که به نوعی کوچک ترین عضو در میان خودروهای خانواده هیوندای به شمار می رود و اولین بار در سال 2007 معرفی گردیده است. از سال 2007 تا کنون نیز چند نسل از آن معرفی شده اند. هیوندای i10 از آن دسته خودروهای هیوندای است که تنها بصورت مونتاژ داخل در بازار ایران عرضه شده و نسخه وارداتی ندارد. (لازم به ذکر است هیوندای i10 هایی که در بازار ایران وجود دارند، نسل دوم این خودرو هستند.)
پس از بازگشت تدریجی خودروسازان خارجی پس از انعقاد برجام به بازار ایران، شرکت کرمان موتور به سراغ شریک تجاری قدیمی خود یعنی هیوندای رفت و در اولین گام شروع به مونتاژ نسخه فیس لیفت خودروی i10 در کنار هیوندای i20 نمود. خودروی i10 در سال 1396 وارد بازار کشور گردید اما به دلایل متعدد از جمله قیمت گذاری نامناسب از خط تولید کرمان موتور کنار رفت چرا که با استقبال خوبی مواجه نشد.

مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage از لحاظ طراحی

میتسوبیشی میراژ در نسخه های پیش از فیس لیفت، طراحی بسیار ساده و اقتصادی داشت اما طراحان میتسوبیشی پس از فیس لیفت، بسیار خوب عمل کرده و توانستند با اعمال تغییرات نه چندان گسترده، طراحی این خودرو را زیباتر کنند. در نمای جلویی، میراژ خطوط محدبی بر روی کاپوت خود دارد و نحوه جانمایی دیلایت ها در چراغ اصلی، چهره ای جدی و مصمم به این خودرو داده است. نوارهای کروم حاشیه جلوپنجره و سپر نیز کمی لوکس گرایی به همراه دارد. نمای جانبی این خودرو به لطف رینگ های آلومینیومی زیبا، جذاب به نظر می رسد اما شاید طراحی دستگیره ها برای همه جذاب نباشد.
از نمای جانبی که بگذریم به نمای پشتی می رسیم که در عین سادگی، اسپرت و زیباست. بال نسبتا بزرگی که بر روی شیشه عقب قرار دارد و خطوط شکسته ای که بر روی سپر استفاده شده است، از نقاط قوت طراحی پشتی این خودرو محسوب می شوند. از طراحی بیرونی میراژ که عبور کنیم نوبت به طراحی داخلی این خودرو می رسد. داشبورد Mirage خیلی ساده اما با هماهنگی بالا طراحی گردیده است. هیوندای برای پائین آوردن حس اقتصادی بودن این خودرو از تزئینات مشکی استفاده نموده که حس خوبی را نیز به کاربران منتقل می کند.
در ادامه این مقایسه نوبت به طراحی هیوندای i10 می رسد. این خودرو در نمای جلویی به لطف ورودی های بزرگی که بر روی سپر قرار دارد، چهره ای فراتر از کلاس خود دارد که حال و هوای اسپرت نیز به آن داده است. دی لایت ها بسیار خلاقانه طراحی و جانمایی شده اند و بر خلاف اکثر خودروها که دی لایت های خطی دارند، دی لایت های این خودرو دایره ای بوده و هویتی منحصر به فرد به طراحی جلویی این خودرو داده اند. نمای جانبی i10 نیز با وجود شانه برجسته و قوس خاص پنجره درب های عقب، به روز و خاص به نظر می رسد.
اما طراحی عقب این خودرو هم خوب است و هم بد. طراحی شیشه عقب و چراغ ها بسیار حرفه ای انجام شده اما بخش بزرگ پلاستیکی که بر روی سپر عقب ایجاد شده و مه شکن های بزرگ دایره ای نقطه ضعف های طراحی پشتی این خودرو به حساب می آیند. همچنین کابین هیوندای i10 طراحی مناسبی دارد و ظاهر داشبورد در کنار دو رنگ بودن آن حسی به سرنشینان می دهد که خودروهای لوکس تر و گران تر القا می کنند.
اگر بخواهیم از لحاظ امتیازی طراحی این دو خودرو را بررسی کنیم، باید بگوئیم این دو خودور تقریبا از لحاظ طراحی یک امتیاز دریافت می کنند.

مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage از لحاظ فنی

میتسوبیشی Mirage هایی که در کشور ما موجود هستند از یک پیشرانه 3 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برند. این پیشرانه 1200 سی سی قادر است تا حداکثر 79 اسب بخار قدرت و 100 نیتوتن متر گشاور تولید کند که این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلویی این خودرو ژاپنی منتقل می شود. شتاب صفر تا صد میراژ، 13.9 است که برای خودروهای این کلاس عدد قابل قبولی است. اما بدون شک یکی از مهم ترین فاکتورها برای خرید خودروهایی مانند میراژ مصرف پائین سوخت است که این خودرو در این زمینه بسیار درخشان ظاهر شده و می تواند با 4.8 لیتر صد کیلومتر را بپیماید و عنوان کم مصرف ترین خودروی غیر هیبریدی بازار ایران را به خود اختصاص دهد.
در نقطه مقابل میراژ، خودروی هیوندای i10 مونتاژ کرمان موتور قرار دارد که از پیشرانه 1200 سی سی اما چهار سیلندر بهره می برد. این پیشرانه تنفس طبیعی است، 87 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که توسط یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته، این نیرو به چرخ های جلویی i10 منتقل می شود.
شتاب صفر تا صد این خودرو تقریبا با میراژ یکی است اما مصرف سوخت آن 5.9 لیتر در ازای هر صد کیلومتر است که عدد بسیار پائینی است اما در مقابل میراژ حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage از لحاظ امکانات رفاهی

میتسوبیشی میراژ در نسخه فیس لیفت شده از امکانات رفاهی خوبی مانند کی لس استارت، گرم کن صندلی های جلویی، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل و چراغ های جلویی زنون بهره می برد. هر چند این آپشن ها با در نظر گرفتن رده قیمتی این خودرو در ایران، خیلی عالی نیستند اما کافی به نظر می رسند و نمره قبولی می گیرند. همچنین مدل های 2018 میراژ نسبت به مدل های 2017 به سیستم تهویه اتوماتیک نیز مجهز شده اند.
اما در نقطه مقابل، هیوندای i10 با امکانات رفاهی بسیار محدودی در ایران عرضه شد و تنها برتری آن نسبت به میراژ بهره گیری از سنسور پارک دنده عقب است. اما نکته عجیبی که در مورد هیوندای i10 وجود دارد این است که این خودرو از ریموت برای باز و بسته کردن قفل درب ها برخوردار نیست. این در حالی است که در بسیاری از خودروهای ارزان قیمت داخلی نیز این امکان وجود دارد.

مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage از لحاظ ایمنی

رقابت میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 در بخش ایمنی نزدیک به هم و حساس است. در یک سو هیوندای آی ده با ترمزهای دیسکی در چرخ های جلو و عقب قرار دارد که به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP مجهز است و به همین دلیل از میراژ که ترمز های عقبش کاسه ای هستند و فاقد سیستم کنترل پایداری می باشد، برتر محسوب می شود.
اما از طرفی دیگر میراژ به خاطر بهره مندی از ایربگ های جانبی و پرده ای، در تصادفات بهتر ظاهر می گردد و از سرنشینان بیشتر محافظت می کند.

مقایسه خودرو hyundai i10 و mitsubishi mirage از لحاظ رانندگی

اگر بخواهیم این دو خودرو را از نظر سواری بررسی کنیم، باید بگوئیم هر دوی این خودرو ها سواری نرم و کم تنشی دارند که در این مقایسه میراژ کمی بهتر از i10 ظاهر می شود. اما در بخش دینامیک رانندگی، دقیقا عکس این موضوع صادق است و i10 به لطف پیشرانه اش که کمی قوی تر از میراژ است، سیستم ESP و گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک، هندلینگ و رانندگی بهتری نسبت به رقیب خود ارائه می دهد. گرچه بسیاری معتقدند که اختلاف این دو خودرو در رانندگی روزمره و در شهر خیلی ملموس نیست اما در مسیرهایی که کمی پیچ و خم بیشتری دارند و شیب دار هستند، هیوندای i10 حس بهتری را از رانندگی القا می کند.
از لحاظ فضای داخلی نیز که به عقیده بسیاری در تجربه رانندگی تاثیر بسزایی دارد، باید گفت فاصله دو محور میراژ از i10 بیشتر است که این نکته باعث می شود که فضای داخلی میراژ بزرگ تر گردد و برای گردش و تفریح گزینه مناسب تری باشد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید