مقایسه ساینا و تیبا

مقایسه ساینا و تیبا

آشنایی با خودرو تیبا
خودرو تیبا جایگزین خودروی پراید بود که توسط سایپا وارد بازار گردید. این خودرو بر مبنای پلتفرم x200 که پلتفرم ارتقا یافته پراید بود، طراحی و تولید گردید.
آشنایی با خودروی ساینا
چند سال پس از ارائه تیبا به بازار خودروی کشور، سایپا به فکر به روز رسانی و عرضه فیس لیفت این خودرو افتاد. در راستای همین موضوع ساینا با چهره ای زیباتر، هماهنگ تر و پر طرفدارتر وارد بازار گردید و در دسترس همگان قرار گرفت. این خودرو از سال 1395 به لیست تولیدات سایپا اضافه شد و هم اکنون با قیمتی بالاتر از تیبا به فروش می رسد.
مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ فنی
اگر درب موتور این دو خودرو را باز کنیم، با یک موتور و یک مشخصات واحد مواجه می شویم. پیشرانه هر دو خودرو، چهار سیلندر تنفس طبیعی ارتقا یافته است که 87 اسب بخار توان تولید نموده و 128 نیوتن متر گشتاور ایجاد می کند. این توان توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی این دو خودرو منتقل می گردد (به تازگی سایپا نسخه اتوماتیک ساینا را نیز به بازار عرضه نموده است).
شتاب صفر تا صد هر دو خودرو در نسخه دستی نیز حدود 12.8 تا 13 ثانیه است.

چهارشنبه 20 اردیبهشت | ارسال شده توسط:

مقایسه کامل و دقیق مشخصات خودرو سایپا با تیبا این دو سدان کوچک و جمع و جور بازار کشور که با هدف جایگزین شدن با خودرو پراید وارد بازار شدند.

مقایسه ساینا و تیبا
چند سالی است که شرکت خودرو سازی سایپا خودرو تیبا را تولید و روانه بازار کشور نموده و فروش به نسبت خوبی نیز داشته است. به علت وزن مناسب، موتور قدرتمند و اتاق جادار، این خودرو طرفداران بسیاری نیز پیدا نموده و توانسته جایگاهی برای خود در بازار کشور دست و پا کند. هدف از تولید و عرضه این سدان کوچک و جمع و جور بازار کشور، گرفتن جای خودروی پراید بود که سالها تولید شده بود و سایپا قصد داشت که با از رده خارج کردن پراید جای آن را به تیبا بدهد. تیبا در این چند سال که از تولید آن می گذرد توانسته خریداران را راضی نگه دارد چرا که سواری مناسبی دارد و هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین است. چند سال پس از اولین عرضه خودروی تیبا، سایپا خودرویی دیگر را روانه بازار نمود که ساینا نام داشت. پس از عرضه این خودرو بسیاری عقیده داشتند که این خودرو همان تیبا است که فقط تغییرات جزئی در بدنه و کابین دارد. در ادامه مطلب ” مقایسه ساینا و تیبا ” با ما همراه باشید تا به بررسی این دو خودرو بپردازیم.
آشنایی با خودرو تیبا
همان طور که پیش تر نیز اشاره گردید، خودرو تیبا جایگزین خودروی پراید بود که توسط سایپا وارد بازار گردید. این خودرو بر مبنای پلتفرم x200 که پلتفرم ارتقا یافته پراید بود، طراحی و تولید گردید. از لحاظ فنی نیز این خودرو به نوعی نسخه به روز رسانی شده و ارتقا یافته خودروی پراید می باشد. تیبا از سال 88 و تحت عنوان نام مینیاتور به مشتریان ایرانی معرفی شد، اما با گذشت مدت زمانی اندک، نام تیبا بر روب آن نهاده شد. خودروی تیبا به موتور ارتقا یافته پراید مجهز است و استحکام شاسی و بدنه آن نسبت به پراید بهبود پیدا کرده و از این خودرو، خودرویی امن تر از پراید ساخته است.
آشنایی با خودروی ساینا
چند سال پس از ارائه تیبا به بازار خودروی کشور، سایپا به فکر به روز رسانی و عرضه فیس لیفت این خودرو افتاد. در راستای همین موضوع ساینا با چهره ای زیباتر، هماهنگ تر و پر طرفدارتر وارد بازار گردید و در دسترس همگان قرار گرفت. این خودرو از سال 1395 به لیست تولیدات سایپا اضافه شد و هم اکنون با قیمتی بالاتر از تیبا به فروش می رسد. این خودرو همان طور که بسیاری نیز عقیده دارند همان خودرو تیباست با کمی تغییر و تفاوت چندانی با آن ندارد. این خودرو علاوه بر اینکه در قسمت هایی از بدنه و چراغها تغییراتی داشته، طرح داشبورد آن نیز عوض شده اما در دیگر بخش ها تفاوت آنچنانی با تیبا ندارد.
مقایسه طراحی دو خودروی تیبا و ساینا
اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع دو خودروی تیبا و ساینا نگاه کنیم، اگر تیبا طراحی به روزتر و زیباتری داشت، شرکت سایپا به این زودی ها به دنبال عرضه مدل فیس لیفت این خودرو نمی رفت. طراحی جلوی خودروی تیبا به نوعی گنگ است و چهره این خودرو را غیر مهیج نموده، به همین دلیل است که طراحی جلوی این خودرو در بین خودروهای هم رده اش خوشایند و جذاب به نظر نمی رسد. زمانی که طراحی جلوی این خودرو را در کنار طراحی ساینا قرار می دهیم، زیبایی ظاهری ساینا کاملا مشهود است و نیاز به صحبت ندارد. از طراحی جلوی این خودروها که بگذریم، نوبت به طراحی جانبی این دو خودرو می رسد که تفاوت چندانی باهم ندارد و از نظر رقابتی قابل قبول به نظر می رسد.
زمانی که نگاهی به پشت این دو خودرو می اندازیم دوباره تفاوت های این دو خودرو به طور واضح مشخص می گردد. تیبا با چراغ های یک تکه و ساده ای که دارد در کنار سپر بسیار ساده خود، طراحی کاملا قدیمی و از مد افتاده ای دارد. این موضوع در حالی است که ساینا طراحی بسیار زیباتر، به روزتر و اسپرت تری دارد که بر خلاف تیبا نیازهای بصری مشتری را برطرف می سازد. با توجه به مواردی که ذکر گردید، بعید است که کسی طراحی تیبا را به طراحی ساینا ترجیح دهد، بنابراین در برتری ظاهری برنده ساینا است.
زمانی که به کابین هر دو خودرو وارد می شویم، تفاوت فاحشی را شاهد نیستیم. طراحی کابین تیبا نسبت به ساینا قدیمی تر است اما بسیاری آن را هماهنگ تر و بهتر از ساینا می دانند. ساینا طرح داشبود مدرن تری دارد که در آن پنل تهویه اتوماتیک با دکمه های مدرن تعبیه شده و غربیلک فرمان ساینا نیز نسبت به تیبا بسیار زیباتر است. اما در کل اگر بخواهیم بگوئیم یکی با دیگری چقدر تفاوت دارد، تفاوت این دو کابین بسیار اندک است تا حدی که ممکن است اصلا به چشم نیاید.
رودری های ساینا نیز نسبت به تیبا دستخوش تغییراتی گردیده است و به روز تر شده و در کل نمای زیباتری به خودرو داده است. متریالی که برای ساخت داشبورد و رودری های این دو خودرو استفاده شده از جنس پلاستیک خشک است که در مجموع کیفیت بسیار پایینی دارد و راضی کننده نیست. اگر بخواهیم این دو خودرو را از لحاظ گنجایشی نیز مقایسه کنیم، تفاوت چندانی بین گنجایش کابین خودرو های تیبا و ساینا وجود ندارد که از این لحاظ می توان یک نمره مشابه به هر دو خودرو داد.
صندوق عقب تیبا 367.5 لیتر گنجایش دارد که در مقایسه با ساینا 2.5 لیتر کمتر است. گنجایش صندوق هر دوی این خودرو ها برای مسافرت های خانواده های کم جمعیت، کافی و قابل قبول است. در کل اگر بخواهیم یکی را نسبت به دیگری برنده اعلام کنیم، برنده ساینا خواهد بود اما در کل باید بدانیم که طراحی داخلی این دو خودرو نسبت به یکدیگر تفاوت آن چنانی ندارد.

مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ فنی
اگر درب موتور این دو خودرو را باز کنیم، با یک موتور و یک مشخصات واحد مواجه می شویم. پیشرانه هر دو خودرو، چهار سیلندر تنفس طبیعی ارتقا یافته است که 87 اسب بخار توان تولید نموده و 128 نیوتن متر گشتاور ایجاد می کند. این توان توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی این دو خودرو منتقل می گردد (به تازگی سایپا نسخه اتوماتیک ساینا را نیز به بازار عرضه نموده است).
شتاب صفر تا صد هر دو خودرو در نسخه دستی نیز حدود 12.8 تا 13 ثانیه است.
مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ امکانات رفاهی
به دلیل اینکه این دو خودرو جز خودروهای ارزان قیمت بازار به حساب می آیند، نمی توان توقع زیادی در بخش امکانات رفاهی از این دو خودرو داشت. به تازگی سایپا خودروهای تیبا را به دو دسته معمولی و آپشنال دسته بندی نموده که می توان گفت از لحاظ امکانات رفاهی نسخه آپشنال اندکی قابل قبول تر به نظر می رسد.
از طرف دیگر خودرو ساینا نیز در دو تیپ معمولی و آپشنال روانه بازار می شود که از لحاظ آپشنی این دو خودرو تقریبا شبیه هم هستند و تفاوت آن چنانی ندارند.
مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ ایمنی
هر دو خودروی تیبا و ساینا از لحاظ ساختار شاسی و تجهیزات ایمنی تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و می توان گفت سطح ایمنی هر دوی این خودروها یکسان است و نمی توان توقع بالایی در این زمینه از این دو خودرو داشت. از آنجایی نیز که هیچ کدام از این دو خودرو در هیچ تست معتبر جهانی آزمایش نشده اند نیز نمی توان درباره جزئیات ایمنی آنها نظر خاصی داد. ساینا فقط به دلیل داشتن ترمز EBD برتری جزئی نسبت به تیبا دارد.
مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ تجربه رانندگی
با توجه به اینکه این دو خودرو در باطن یکی هستند، نمی توان انتظار تجربه های رانندگی خیلی متفاوت از این دو خودرو داشت. به دلیل اینکه غربیلک فرمان در خودروی ساینا زیباتر و مدرن تر است، حس و حالی که پشت فرمان تیبا به راننده می دهد، بسیار بهتر و خوشایندتر است. صندلی های ساینا همچنین نرم تر از تیبا هستند که همین موضوع نیز به حس بهتر ساینا می افزاید. میزان دید دو خودرو برای راننده یکسان است و با اینکه دید خوبی را به بیرون ایجاد می کند، اما این دید ایده آل نیست و می تواند بهتر نیز باشد.
در هر دو خودرو فرمان پذیری وسیله نقلیه قابل قبول است اما اگر با سرعت بالا قصد پیچیدن داشته باشید، هر دو خودرو حس کم فرمان بودن را به شما منتقل خواهند کرد. از این موارد که بگذریم یکی از مهم ترین موارد در هر دو خودرو بحث سیستم تعلیق است که هر دو مانند یکدیکر عمل می کنند و در سطوح ناهموار ضربه را مستقیما به کابین انتقال می دهند. در این مقوله فقط یک برتری و امتیاز به خودرو ساینا داده می شود چرا که سیستم عایق بندی آن بسیار بهتر است و سر و صدای کمتری را به داخل کابین منتقل می کند. از لحاظ شتاب اولیه و چالاکی نیز باز برنده، خودروی ساینا است چرا که بسیار تند تر عمل می کند و در این زمینه نسبت به تیبا برنده خواهد بود.
یکی دیگر از مهم ترین مواردی که می تواند تاثیر بسزایی در رانندگی داشته باشد، ترمز این دو خودرو است که عملکرد آنها در شرایط عادی قابل قبول است. اما به دلیل اینکه ترمزهای عقب این خودروها کاسه ای می باشد، توصیه این است که در سرعت های بالاتر و پیچ ها، احتیاط بیشتری به خرج داده شود چرا که عملکرد ترمزهای این دو خودرو را نمی توان با خودروهایی که ترمز های عقب دیسکی دارند، مقایسه نمود.
امیدواریم مطالعه مطلب ” مقایسه ساینا و تیبا ” برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاع قابل قبولی درباره این دو خودروی پر فروش بازار ایران در اختیار شما قرار داده باشیم. با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

مفقودی پلاک خودرو
راهنمای چراغ‌های اخطار خودرو‌ ها
نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
کارشناسی خودرو
خودرو صفر بخریم یا دست دوم
مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6
مقایسه و بررسی لکسوس RX200t و بی ام و X4
مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و x4
مقایسه بی وای دی S6 و جک S5
مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر
مهم ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو
بهترین خودروهای دارای کروز کنترل
نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو
بهترین خودروهای آفرودی
تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو
سیستم پارک اتوماتیک
مقایسه سانتافه 2018 و اوتلندر 2018
مقایسه وراکروز و میتسوبیشی اوتلندر
مقایسه هوندا CRV با ولوو XC60
مدارک لازم و مراحل انتقال سند خودرو
قیمت خودرو ایران خودرو و سایپا
علل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو
بهترین خودرو ایرانی 99
بهترین خودرو چینی در بازار ایران
شایع ترین ایرادات خودروها
بچه غول های چینی؛ ام وی ام x55 یا هاوال h2؟
سیر تا پیاز تعویض پلاک خودرو
مشخصات فنی دیگنیتی