خانه » مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان
مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان

مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان

توسط پرنوش اردویی

مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان

مدتی است که کراس اوور های متوسط به خوبی جای خود را در دل علاقه مندان به خودرو باز کرده و بازار رقابتی را نیز ایجاد کرده اند. دو قطب بزرگ از بازار کراس اوور ها متعلق به برند های ژاپنی و کره ای است و به همین جهت نیز در این مقاله به طور ویژه به بررسی دو مدل از پرطرفدار ترین خودروهای کمپانی های میتسوبیشی و هیوندای خواهیم پرداخت.

آخرین مدل های میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان به ترتیب از سال های 2018 و 2016-2107 پا به بازار کشورمان گذاشته اند. گرچه پیش از این شاهد مدل های دیگری از این دو خودرو در ایران بودیم، اما این دو کمپانی آسیایی در سال های اخیر جدیدترین نسخه از ASX لیفت و توسان TL را ارائه کرده اند که بدون تعارف با استقبال بیشتری هم رو به رو شدند.

هر دو خودرو از نظر خدمات پس از فروش تحت حمایت نمایندگی های داخلی اند و بنابراین کاربران ایرانی نیز برای تعمیرات و موجودی قطعات یدک این خودرو ها حاشیه امنی را احساس خواهند کرد. در ادامه مطلب به مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان خواهیم پرداخت و این دو مدل را روی دو کفه ترازو خواهیم گذاشت؛ برای آشنایی با نقاط قوت و ضعف هریک از این کراس اوور ها تا انتها با ما همراه بمانید.

طراحی ظاهری

شاید اگر لحظه ای نمای کناری این دو خودرو را در کنار هم ببینید متوجه تفاوت چشمگیری در طراحی نشوید، چرا که فرورفتگی و حجم دهی هایی که میتسوبیشی و هیوندای برای این دو مدل از خودروهای خود در نظر گرفته اند تا حدی شباهت دارد. البته ارتفاع هیوندای توسان در بخش انتهایی شیب رو به بالایی دارد و از این جهت کمی بلند تر میتسوبیشی ASX به نظر می رسد.

توسان پنجره های عقبی را به صورت کشیده تر و زاویه داری طراحی کرده و همین موضوع نیز موجب شده تا از نظر طولی هم کمی بزرگتر به نظر برسد. به طور کلی شاید بتوان گفت کره ای ها طراحی اسپورت تر و جوان پسند تری را برای توسان در نظر گرفته اند، چرا که در بخش عقبی نیز شاهد انحنایی هستیم که از خشکی بدنه کاسته.

میتسوبیشی طراحی کلاسیک و جدی تر دارد و چراغ های پشتی آن نیز چهره ای اخمو و خشنی به عقب بدنه این خودرو بخشیده. حضور جلوپنجره ای عریض و کشیده باعث شده تا این چهره جدی و با وقار را در بخش جلویی بدنه این خودرو نیز ببینیم.

در مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان در بخش طراحی ظاهری شاید بهتر باشد قضاوت نهایی را به شما بسپاریم، چرا که طراحی ظاهری بدنه تا حد زیادی وابسته به سلیقه شخصی افراد است.

 

طراحی داخلی

گرچه هر دو این خودرو ها در دسته کراس اوور های متوسط و کامپکت طبقه بندی می شوند اما صادقانه باید گفت هر دو کمپانی فضای زیادی را برای اتاق ماشین در نظر گرفته اند که البته این فضا در اتاق توسان بیشتر به چشم می آید. هیوندای این فضا را به سرنشینان عقبی اختصاص داده و در عوض صندوق عقب نسبتاً کوچکتری را برای توسان در نظر گرفته. در کفه دیگر ترازو، میتسوبیشی ASX از صندوق بزرگتری بهره مند بوده و از این جهت بار بیشتری را در خود جای می دهد.

با احترام برای طرفداران قدیمی میتسوبیشی باید گفت این کمپانی از نظر طراحی داخلی اتاق ASX، خلاقیت چندانی به خرج نداده و حتی در طراحی صندلی ها هم به پای زیبایی هیوندای توسان نمی رسد. دریچه های تهویه توسان در بخش مرکزی به شکل دو بال در اطراف مانیتور قرار گرفته اند و جلوه ویژه ای به بخش جلویی اتاق این خودرو بخشیده اند. نورپردازی بخش کیلومتر شمار یکی دیگر از فاکتورهایی است که به سرعت چشم را به خود خیره می سازد.

شاید راحتی و پوشش چرمی صندلی های میتسوبیشی برای عده ای الویت بالاتری داشته باشد، اما بدون تعارف از رنگ و طراحی جذاب کاور صندلی های توسان نیز نمی توان گذشت! فضای زیاد کابین، طراحی جذاب فرمان و دوخت بی نقص کاور صندلی ها و ظرافت موجود در دیزاین کنسول موجب شده تا هیوندای توسان با اختلاف بالا، از رقابت در طراحی داخلی سربلند بیرون آید.

 

بررسی مشخصات فنی

نوبتی هم که باشد، نوبت بررسی مشخصات فنی این دو کراس اوور ژاپنی و کره ای است؛ پس بیش از این منتظرتان نمی گذاریم. موتور هر دو خودرو 4 سیلندر و 16 سوپاپه بوده و از این بابت تفاوتی میان میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان دیده نمی شود. حجم موتور این دو مدل نیز تفاوت قابل توجهی ندارد، اما بحث از قدرت که به میان بیاید، توسان باز هم با 164 اسب بخار پرچم هیوندای را بالا می برد.

گیربوکس هیوندای توسان 6 دنده ای اتومات ترونیک بوده و از طرفی میتسوبیشی برای ASX گیربوکس CVT با حالت L یا تعویض دنده به صورت دستی را در نظر گرفته که پیش از این در مدل 2017 دیده نمی شد. وجود حالت L به همراه حضور پدال شیفتر تعویض دنده که در پشت فرمان ASX تعبیه شده یکی از فاکتورهایی است که عده ای رانندگی با میتسوبیشی در جاده های سربالا را لذت بخش تر می دانند.

در مجموع همانطور که در جدول مقایسه مشخصات فنی این دو خودرو مشاهده می کنید، نمی توان ایراد جدی بر هیچ یک از این دو خودرو وارد آورد.

 

ویژگی های فنی هیوندای توسان میتسوبیشی ASX
محور محرک دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 4 سیلندر 16 سوپاپ، تنفس طبیعی
حجم موتور 1999 سی سی 2000 سی سی
حداکثر قدرت 155 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه 148 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 205 نیوتون‌متر 197 نیوتون‌متر
گیربکس 6 سرعته ترونیک 6 سرعته CVT
مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا صد 11.8 ثانیه 10 ثانیه

 

امکانات و ایمنی

در مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان در بخش امکانات و آپشن ها اجازه دهید ابتدا با ASX شروع کنیم که انصافاً نسبت به گذشته تغییرات مثبتی را پشت سر گذاشته. ژاپنی ها یک مانیتور  لمسی6.4 اینچی را در قلب این خودرو تعبیه کرده اند و برخلاف میتسوبیشی نوربالای اتومات و چراغ شور را نیز به کار گرفته اند.

قابلیت شستشوی چراغ های جلویی، گرم کن صندلی های جلو، دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک و حضور سقف پانوراما از جمله دیگر امکاناتی اند که ASX در اختیار کاربر می گذارد.

در طرف دیگر، توسان هم کم نگذاشته با بهره مندی از اغلب موارد بالا، از گرم کن فرمان، مانیتور بزرگ 8 اینچی، کول باکس، تنظیم برقی صندلی، گرم کن آینه جانبی و آینه عقب الکتروکرومیک نیز بهره می برد. البته از سیستم صوتی این دو خودرو نیز نباید غافل شد. هر دو خودرو به 6 اسپیکر مجهز اند، اما با این وجود قدرت و عملکرد حرفه ای سیستم صوتی میتسوبیشی احتمالاً رضایت 100 درصدی طرفداران خود را جلب خواهد کرد.

در مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان در بخش سیستم های کمکی راننده و ایمنی خودرو نیز شاهد رقابت نسبتاً نزدیکی هستیم. هر دو خودرو از حضور کروز کنترل و کنترل ایستایی در سربالایی بهره مند اند اما کنترل سرعت در سرازیری به هیوندای توسان منحصر می شود. از طرفی میتسوبیشی از حضور ترمز اضطراری و ایربگ زانویی راننده برخوردار بوده و ایمنی در رانندگی را تضمین می کند.

 

بررسی وضعیت بازار

طراحی داخلی حرفه ای و امکانات و آپشن های بیشتر هیوندای توسان موجب شده تا نسبت به میتسوبیشی ASX با قیمت بالاتری به خرید فروش برسد. برتری نسبی توسان میزان تقاضا را برای این خودرو بالا برده و این تقاضای بالا نیز به خودی خود فاکتوری مؤثر در میزان ارزش آن در بازار خودروی کشورمان بوده است.

از طرفی بازار دست دوم هیوندای نیز همواره داغ تر از میتسوبیشی بوده و خریداران، این کمپانی را به لطف محبوبیت بیشترش در میان جوانان ترجیح می دهند.

جمع بندی: میتسوبیشی ASX یا هیوندای توسان؟

تا به اینجا تلاش داشتیم تا به مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان از جنبه های مختلف و بررسی نقاط قوت و ضعف این دو خودروی آسیایی بپردازیم، تا انتخاب میان این دو مدل تا حدی برایتان ساده تر شود.

به طور کلی و در جمع بندی تمام مطالب گفته شده، باید گفت طراحی داخلی جذاب هیوندای توسان و قابلیت های زیادی که در اختیار راننده می گذارد بدون تعارف دل هر کسی را قلقلک می دهد. اما از طرفی کیفیت ساخت بالای میتسوبیشی و طول عمر بالای تولیدات این کمپانی ژاپنی را نیز نمی توان نا دیده گرفت.

همانطور که دیدید این دو خوردرو در بسیاری از فاکتورها عملکرد بسیار مشابهی داشتند و در بخش های مختلف شانه به شانه هم پیش رفتند یا با تفاوت های جزئی از یکدیگر پیشی گرفتند. بنابراین اگر از نظر بودجه با محدودیت مواجه نیستید و مسحور زیبایی کابین و شتاب هیوندای توسان شده اید، این خودرو از پس آنچه متصورش هستید برخواهد آمد.

اما اگر از نظر اقتصادی به دنبال خودرویی با قیمتی معقول اما با امکاناتی در حد یک کراس اوور حرفه ای هستید، احتمالاً میتسوبیشی ASX با کیفیت ساخت مطمئنش گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید