نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو

نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو

نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو
آب رادیاتور خودرو یا به اصطلاح مایع خنک کننده موتور که در مخزن رادیاتور نگهداری می شود، پس از اینکه مدتی مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تعویض پیدا می کند و باید در اسرع وقت تعویض شود.
آشنایی با سیستم رادیاتور خودروها
اولین موردی که در ارتباط با رادیاتور خودروها باید بدانید این است که سیستم خنک کننده خودروهای جدید و قدیمی با هم متفاوت است و خودروها به همین دلیل به 2 دسته تقسیم می شوند. خودروهای جدید سیستم خنک کننده پیچیده تری دارند که فعالیت صحیح این سیستم ها منوط به این است که هیچ گونه هوایی در این سیستم وجود نداشته باشد.
تعویض مایع خنک کننده در خودروهای قدیمی تر
در ابتدا برای تعویض مایع خنک کننده باید مایع خنک کننده مناسب را برای خودروی خود را خریداری کنید. شما می توانید برای اینکه مایع خنک کننده مناسب خودرو خود را خریداری کنید، با یک متخصص مشورت کنید.
تعویض مایع خنک کننده در خودروهای جدیدتر
برای تعویض آب رادیاتور خودروهای جدیدتر باید ابزارهای خاصی در اختیار داشته باشید تا بتوانید هوای موجود در سیستم خنک کننده را تخلیه کنید.
• کمپرسور هوا
• ابزارهای تخلیه هوا
• 2 گالن مایع خنک کننده
اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خودرو باید کاملا خاموش باشد و موتور خنک شده باشد. به هیچ عنوان توصیه نمی شود که تعویض آب رادیاتور را با موتور گرم انجام دهید.
برای تعویض آب رادیاتور خودروها چه قدیمی و چه جدید عموما به وسایلی نیاز دارید :
• پیچ گوشتی ۴ در ۱ برای باز و بست نمودن بست ها یا پیچ ها
• آچار قابل تنظیم برای باز و بسته کردن بست ها و لوله ها
• کمپرسور هوا برای تخلیه هوای موجود در رادیاتور
• عینک ایمنی برای مراقبت از چشم در صورت پریدن قطرات مایع خنک کننده یا موارد دیگر
• انبردست مخصوص برای باز و بست نمودن بست ها یا پیچ ها
• سوکت در صورت شکستن یا خراب شدن سوکت های قبلی
• ضد یخ مخصوص هر خودرو برای مخلوط نمودن با آب مقطر
• آب مقطر برای مخلوط نمودن با ضد یخ

چهارشنبه 20 اردیبهشت | ارسال شده توسط:

آب رادیاتور خودرو یا به اصطلاح مایع خنک کننده موتور که در مخزن رادیاتور نگهداری می شود، پس از اینکه مدتی مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تعویض پیدا می کند و باید در اسرع وقت تعویض شود. حال ممکن است سوال کنید چرا؟

نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو
آب رادیاتور خودرو یا به اصطلاح مایع خنک کننده موتور که در مخزن رادیاتور نگهداری می شود، پس از اینکه مدتی مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تعویض پیدا می کند و باید در اسرع وقت تعویض شود. حال ممکن است سوال کنید چرا؟ به دلیل اینکه آب موجود در رادیاتور که باید به یک مایع خنک کننده نیز آغشته باشد، عموما پس از مدتی کارکرد خاصیت خنک کنندگی خود را از دست می دهد و به همین دلیل برای حفاظت از موتورخودرو و تضمین عملکرد صحیح آن می بایست تعویض گردد. برای تعویض مایع خنک کننده موجود در رادیاتور می توانید به یک مکانیک معتمد مراجعه کنید یا اینکه هزینه مورد نظر را صرفه جویی کنید و خودتان دست به کار شوید. در ادامه مطلب ” نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو ” با ما همراه باشید تا این مهم را به شما آموزش دهیم.
آشنایی با سیستم رادیاتور خودروها
اولین موردی که در ارتباط با رادیاتور خودروها باید بدانید این است که سیستم خنک کننده خودروهای جدید و قدیمی با هم متفاوت است و خودروها به همین دلیل به 2 دسته تقسیم می شوند. خودروهای جدید سیستم خنک کننده پیچیده تری دارند که فعالیت صحیح این سیستم ها منوط به این است که هیچ گونه هوایی در این سیستم وجود نداشته باشد. بنابراین این خودروها پس از اینکه مایع خنک کننده موجود در رادیاتورشان تعویض می شود، نیاز به هواگیری دارند، دقیقا بر خلاف خودروهای قدیمی که پس از تعویض مایع خنک کننده نیاز به هواگیری نداشتند.
تعویض مایع خنک کننده در خودروهای قدیمی تر
در ابتدا برای تعویض مایع خنک کننده باید مایع خنک کننده مناسب را برای خودروی خود را خریداری کنید. شما می توانید برای اینکه مایع خنک کننده مناسب خودرو خود را خریداری کنید، با یک متخصص مشورت کنید. پس از اینکه این مایع را خریداری نمودید، بهتر است خودرو خود را بر روی جک قرار دهید و یک ظرف بزرگ زیر محل خروج آب خودرو قرار دهید. برای این کار بهتر است ابتدا درب رادیاتور را بردارید و سپس پیچ تخلیه را باز کنید.
پیچ های تخلیه معمولا در قسمتی از موتور قرار دارند و اگر جای دقیق آن را نمی دانید بهتر است با مطالعه دفترچه خودرو یا کمی سرچ در اینترنت شکل و شمایل و محل مورد نظر را پیدا کنید. پیچ های تخلیع شکل های مختلفی دارند و فلزی یا پلاستیکی هستند. اگر پیچ تخلیه خودروی شما پلاستیکی است توصیه می کنیم تا در باز کردن آن احتیاط کنید تا نشکند.
در این مرحله نوبت به جدا نمودن شلنگ پایینی رادیاتور می رسد. گیره روی آن را با استفاده از انبر دست شل کنید و شلنگ را با احتیاط از رادیاتور جدا کنید. پس از جدا کردن شلنگ رادیاتور، مایع خنک کننده شروع به تخلیه می کند. اگر در حین تخلیه مایع قدیمی متوجه شدید که خوردگی زیادی در رادیاتور وجود دارد و یا احساس کردید که سیستم خنک کننده آسیب دیده، حتما به مکانیک مراجعه کنید و مشکل را سریعا مرتفع کنید. پس از تخلیه مایع خنک کننده، شلنگ را در جای خود قرار دهید و بست آن را ببندید.
اگر مشکلی مشاهده نکردید به فعالیت خود ادامه دهید. سعی کنید دستور العمل کارخانه سازنده برای درصد آب مقطر و مایع خنک کننده را مطالعه کنید و طبق همان، مقدار تعیین شده را در داخل یک ظرف ریخته و مخلوط کنید. سپس مخلوط خود را در رادیاتور ریخته و تا 2 سانتی متر زیر دهانه رادیاتور را پر کنید. برای مخزن نیز مقداری که تعریف شده را پر از مایع کنید. توصیه این است که از آب معمولی حتی المقدور استفاده نشود و به جای آب معمولی از آب مقطر استفاده گردد.
پس از این مرحله خودرو خود را استارت بزنید تا روشن شود و شروع به کار کردن کند. پس از اینکه موتور چند دقیقه فعالیت نمود و گرم شد، مشاهده می کنید که سطع مایع کم و کمتر می شود و تا یک مقدار پایین می رود. این موضوع نشان می دهد که ترموستات عمل نموده و باز شده است. سپس کم کم مخلوط مایع خنک کننده و آب مقطر را به رادیاتور اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید.
تعویض مایع خنک کننده در خودروهای جدیدتر
برای تعویض آب رادیاتور خودروهای جدیدتر باید ابزارهای خاصی در اختیار داشته باشید تا بتوانید هوای موجود در سیستم خنک کننده را تخلیه کنید. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، در گردش مایع اختلال بوجود می آید و موتور خودرو خنک نمی شود. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا برای تعویض آب رادیاتور این دست خودرو ها به مکانیکی مراجعه کنید اما اگر خودتان تصمیم دارید این کار با انجام دهید با همراه باشید تا آموزشهای لازم را در اختیار شما قرار دهیم.
برای اینکه مایع خنک کننده را تعویض کنید، نیاز به مواردی دارید که به شرح زیر هستند:
• کمپرسور هوا
• ابزارهای تخلیه هوا
• 2 گالن مایع خنک کننده
اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خودرو باید کاملا خاموش باشد و موتور خنک شده باشد. به هیچ عنوان توصیه نمی شود که تعویض آب رادیاتور را با موتور گرم انجام دهید.
درب رادیاتور را باز کنید و نگاه کنید که رنگ مایع خنک کننده به چه رنگ است. اگر رنگ مایع خنک کننده نارنجی رنگ است زمان آن فرا رسیده این مایع تعویض شود اما اگر مایع موجود رنگی روشن داشت این بدان معناست که هنوز برای تعویض این مایع زود است.
نکته: چه در خودروهای جدید و چه در خودروهای قدیمی اگر در آب رادیاتور روغن مشاهده نمودید، سریعا به مکانیک مراجعه کنید چرا که ممکن است خودروی شما مشکل مهم تری داشته باشد.
اگر مشکلی نبود کار را شروع کنید. همانند قبل جک را زیر خودرو قرار دهید و یک ظرف بزرگ زیر محل تخلیه مایع خنک کننده قرار دهید. لوله پایینی رادیاتور را باز کنید و اجازه دهید تا مایع رادیاتور کاملا تخلیه شود، سپس لوله را دوباره به همان شکل به محل قبلی متصل کنید و بست مورد نظر را نیز ببندید. پس از این مرحله پیچ هواگیری را پیدا نموده و سپس باز کنید تا هوای موجود در سیستم تخلیه شود، در نهایت نیز دوباره آن را ببندید.
پس از این مرحله سری دستگاه مکش هوا را به محل ورودی رادیاتور یا مخزن آب متصل کنید. دستگاه مکش را روشن کنید تا شروع به فعالیت کند و هوا را خارج کند. این کار را تا زمانی ادامه دهید که درجه موجود بر روی دستکاه مکش، قرمز رنگ شود. سپس دستگاه را جدا کنید و شروع به پر کردن رادیاتور با مایع خنک کننده کنید. زمانی که مایع خنک کننده به اندازه کافی در رادیاتور ریخته شد، درب رادیاتور را ببندید.
مایع خنک کننده مناسب تهیه کنید
خوب امیدواریم تا به اینجا مطالعه این مطلب برای شما جذاب بوده باشد و توانسته باشید مایع خنک کننده موتور را به آسانی تعویض نمائید. البته باز هم توصیه می کنیم که این کار را به یک فرد حرفه ای یا مکانیک معتمد خود بسپارید تا این عملیات به بهترین شکل ممکن و بدون مشکل انجام شود چرا که اگر بست یا شلنگی به درستی بسته نشود یا مایع قبلی به خوبی تخلیه نشود، ممکن است مشکلاتی در آینده برای شما پیش بیاید که ارزش ریسک کردن را نداشته باشد. اما اگر علاقمند هستید تا این کار را خودتان انجام دهید تا می توانید مطالعه کنید و این مطلب را نیز با دقت بخوانید و با احتیاط شروع به کار کنید.
حال ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه مایع خنک کننده ای برای خودروی شما مناسب است چرا که خودروهای متعدد نیازمند مایع های خنک کننده متفاوت هستند و در بازار نیز برندهای متعددی وجود دارد که این مایع ها را تولید می کنند. اکثر صاحبین خودروها عموما از مایع های خنک کننده عادی استفاده می کنند چرا که بر روی آن ها درج شده برای همه خودروها مناسب می باشد. اما توصیه ما این است که از این مایع ها که عمومی هستند استفاده نشود. خودروسازان نیز با ما هم نظر هستند و توصیه می کنند تا برندی که خودشان توصیه می کنند برای مایع خنک کننده خودروی تولیدی خودشان استفاده شود. البته در بسیاری از این موارد جنبه تبلیغاتی نیز در نظر گرفته می شود و خودروساز با یکی از این برندها قرارداد می بندد تا محصولات آنها را توصیه کند اما گاهی اوقات نیز چنین نیست و واقعا بهتر است تا از یک برند خاص برای مایع خنک کننده خودروی خود استفاده کنید.
برای تعویض آب رادیاتور خودروها چه قدیمی و چه جدید عموما به وسایلی نیاز دارید که لیست این وسایل به شرح زیر است:
• پیچ گوشتی ۴ در ۱ برای باز و بست نمودن بست ها یا پیچ ها
• آچار قابل تنظیم برای باز و بسته کردن بست ها و لوله ها
• کمپرسور هوا برای تخلیه هوای موجود در رادیاتور
• عینک ایمنی برای مراقبت از چشم در صورت پریدن قطرات مایع خنک کننده یا موارد دیگر
• انبردست مخصوص برای باز و بست نمودن بست ها یا پیچ ها
• سوکت در صورت شکستن یا خراب شدن سوکت های قبلی
• ضد یخ مخصوص هر خودرو برای مخلوط نمودن با آب مقطر
• آب مقطر برای مخلوط نمودن با ضد یخ
اگر مطالعه مطلب ” نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو ” برای شما مفید واقع گردید توصیه می کنیم با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

مفقودی پلاک خودرو
راهنمای چراغ‌های اخطار خودرو‌ ها
نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
کارشناسی خودرو
خودرو صفر بخریم یا دست دوم
مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6
مقایسه و بررسی لکسوس RX200t و بی ام و X4
مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و x4
مقایسه بی وای دی S6 و جک S5
مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر
مهم ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو
بهترین خودروهای دارای کروز کنترل
بهترین خودروهای آفرودی
تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو
سیستم پارک اتوماتیک
مقایسه سانتافه 2018 و اوتلندر 2018
مقایسه وراکروز و میتسوبیشی اوتلندر
مقایسه هوندا CRV با ولوو XC60
مدارک لازم و مراحل انتقال سند خودرو
قیمت خودرو ایران خودرو و سایپا
علل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو
بهترین خودرو ایرانی 99
بهترین خودرو چینی در بازار ایران
شایع ترین ایرادات خودروها
بچه غول های چینی؛ ام وی ام x55 یا هاوال h2؟
سیر تا پیاز تعویض پلاک خودرو
مشخصات فنی دیگنیتی
پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو