نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)

نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)

نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
ECU که به معنای واحد کنترل الکترونیکی است، دستگاه کوچک اما مهمی است که یکی یا تعدادی از سیستم های الکترونیکی خودرو را کنترل می کند.
ECU چگونه کار می کند؟
درون اکثر خودروها البته به غیر از خودروهای کاربراتوری، اکثر سنسور ها و تمام محرک ها با واحد کنترل موتور در ارتباط هستند. ای سی یو که در بسیاری موارد به عنوان کامپیوتر خودرو نیز شناخته می شود، داده ها را از سنسورها دریافت می کند. این واحد در ادامه کار خود داده ها را تفسیر و تحلیل می کند و با توجه به برنامه های خود، یک سیگنال به محرک ها ارسال می کند.
علل خرابی ECU
نفوذ رطوبت و خورده شدن
در کناره های ای سی یو چسب هایی تعبیه گردیده اند تا از ورود رطوبت به داخل خودرو جلوگیری شود. پس از گذشت چند سال از کارکرد خودرو، چسب های یاد شده فرسوده می شوند و رطوبت به داخل ای سی یو وارد شده و به برد دستگاه آسیب می زند.
باتری به باتری نمودن اشتباه
اگر سوئیچ خودرو را وارد نمودید و مشاهده کردید که خودرو روشن نمی شود و ضمنا چراغ های پشت آمپر نیز روشن نمی شوند، احتمالا نیاز به باتری به باتری پیدا نموده اید.
جدا کردن کابل باتری در زمان روشن بودن خودرو
دینام خودرو عموما ولتاژی حدود 14 ولت ایجاد می کند. پیک تولیدی ولتاژ توسط دینام اما بر اساس دور موتور خودرو تغییر می کند و ممکن است گاها به 16 ولت نیز برسد. نوسان ولتاژی که روی می دهد عموما توسط خاصیت خازنی باتری به تعادل می رسد.
خرابی استارت خودرو
بسیاری از وسایل نقلیه دارای استارت هایی می باشند که این استارت ها از سنسور های خاصی استفاده می نمایند. یکی از این سنسورها، override است که میزان ولتاژ ای سی یو را کنترل می کند. اگر این سنسور خراب شود، ای سی یو مقدار ولتاژ کافی و مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و این موضوع به خرابی ای سی یو منجر خواهد شد.
عملکرد ضعیف موتور
خراب شدن ای سی یو ممکن است باعث شود تا سوخت کافی به موتور منتقل نشود. در این صورت خودرو مانند گذشته شتاب مناسبی نخواهد داشت. این مورد بیشتر در مکان هایی مانند سر بالایی خود را نشان می دهد.
مصرف بالای سوخت
برای اینکه وسیله نقلیه به درستی کار کند و عملکرد مناسبی داشته باشد باید نسبت صحیحی از سوخت با هوا مخلوط شوند. اگر ای سی یو خراب باشد متوجه نمی شود که چه مقدار سوخت باید وارد محفظه احتراق شود .
روشن شدن چراغ چک ، استارت نخوردن خودرو از دیگر علل خرابی ای سی یو هستند.

چهارشنبه 20 اردیبهشت | ارسال شده توسط:

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات خودرو که بسیاری آن را مغز خودروهای امروزی می نامند، ECU است. ECU که به معنای واحد کنترل الکترونیکی است، دستگاه کوچک اما مهمی است که یکی یا تعدادی از سیستم های الکترونیکی خودرو را کنترل می کند.

نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU)
یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات خودرو که بسیاری آن را مغز خودروهای امروزی می نامند، ECU است. ECU که به معنای واحد کنترل الکترونیکی است، دستگاه کوچک اما مهمی است که یکی یا تعدادی از سیستم های الکترونیکی خودرو را کنترل می کند. ای سی یو یک تراشه اختصاصی دارد که سیستم عامل یا نرم افزار خاض خود را اجرا می کند و دقیقا مانند BIOS در سیستم های کامپیوتری عمل می کند. همان طور که ذکر شد ECU دقیقا مغز متفکر خودرو است که بر عملکرد سیستم های مختلف خودرو نظارت دارد و دستور های لازم را به آنها ارسال می کند. خرابی این قطعه در کارکرد خودرو تاثیر بسزایی دارد و در بعضی از موارد ممکن است خودرو را از کار بیندازد. به همین دلیل در ادامه مطلب ” نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU) ” قصد داریم تا مواردی را که نشان از خرابی این دستگاه دارد، برای شما بازگو کنیم تا در صورت مشاهده چنین مواردی سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنید. با ما همراه باشید.
ECU چگونه کار می کند؟
درون اکثر خودروها البته به غیر از خودروهای کاربراتوری، اکثر سنسور ها و تمام محرک ها با واحد کنترل موتور در ارتباط هستند. ای سی یو که در بسیاری موارد به عنوان کامپیوتر خودرو نیز شناخته می شود، داده ها را از سنسورها دریافت می کند. این واحد در ادامه کار خود داده ها را تفسیر و تحلیل می کند و با توجه به برنامه های خود، یک سیگنال به محرک ها ارسال می کند. این سیگنال به بخش مورد نظر اعلام می کند که عملکرد خود را بر طبق آنچه ای سی یو تعیین نموده تنظیم نماید.
اجازه بدهید یک مثال بزنیم تا بیشتر با کارکرد ای سی یو آشنا شوید. به طور مثال اگر خودرو سوخت زیادتر از حد معمول و هوای کمتر از استاندارد دریافت کند، کامپیوتر خودرو دستور می دهد که مقدار سوخت مورد نیاز به موتور وارد شود تا این دو به یک عادل برسند.
ای سی یو علاوه بر اینکه نحوه عملکرد بخش های مختلف خودرو را تنظیم می کند، وظیفه دارد مشکلات خودرو را نیز تشخیص دهد. زمانی که چراغ چک خودرو روشن می شود، در واقع این همان ای سی یو است که به راننده وجود مشکلی را اعلام می کند و هشدار می دهد. لازم به ذکر است که گاهی اوقات واحد کنترل موتور یا ECU، مدول کنترل الکتریکی ECM یا مدول کنترل موتور PCM نیز نامیده می شود. در ادامه به علل خرابی ای سی یو اشاره خواهیم نمود.
علل خرابی ECU
دلایل مختلفی برای خراب شدن ای سی یو وجود دارد که در ادامه به معرفی این دلایل می پردازیم:
نفوذ رطوبت و خورده شدن
در کناره های ای سی یو چسب هایی تعبیه گردیده اند تا از ورود رطوبت به داخل خودرو جلوگیری شود. پس از گذشت چند سال از کارکرد خودرو، چسب های یاد شده فرسوده می شوند و رطوبت به داخل ای سی یو وارد شده و به برد دستگاه آسیب می زند. اگر رطوبت به داخل ای سی یو وارد شود در واقع یکی از بدترین اتفاق ها برای این قطعه پیش آمده است. زمانی که رطوبت وارد ای سی یو می شود، باعث خوردگی و ایجاد سولفات بر روی اجزای آن می گردد. اگر خوردگی ها سریعا شناسایی و پاک نشوند، قطعه دچار آسیب های جدی می شود که در نهایت به اختلال کارکرد ای سی یو خواهد انجامید.
باتری به باتری نمودن اشتباه
اگر سوئیچ خودرو را وارد نمودید و مشاهده کردید که خودرو روشن نمی شود و ضمنا چراغ های پشت آمپر نیز روشن نمی شوند، احتمالا نیاز به باتری به باتری پیدا نموده اید. انجام این کار یکی از مهم ترین اموری است که نیاز به دقت بالا دارد. اگر در این مرحله نیز کابل ها به اشتباه متصل شوند، به احتمال بسیار زیاد به ای سی یو شوک وارد شده و خراب می شود.
واحد کنترل الکترونیکی در بخش های مختلف خودرو سنسورهایی دارد که از جمله این سنسور ها می توان به سنسورهای روی رادیاتور، فیلتر هوا، دریچه گاز، میل بادامک و میل لنگ اشاره نمود. اگر ای سی یو خراب شود، این سنسورها نیز به درستی عمل نمی کنند و این موضوع بر عملکرد کل خودرو تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت.
جدا کردن کابل باتری در زمان روشن بودن خودرو
دینام خودرو عموما ولتاژی حدود 14 ولت ایجاد می کند. پیک تولیدی ولتاژ توسط دینام اما بر اساس دور موتور خودرو تغییر می کند و ممکن است گاها به 16 ولت نیز برسد. نوسان ولتاژی که روی می دهد عموما توسط خاصیت خازنی باتری به تعادل می رسد. چنانچه به هر دلیلی در زمان روشن بودن خودرو کابل باتری جدا شود، نوساناتی ایجاد می شود که می تواند بر روی دستگاه های حساس خودرو مانند ای سی یو تاثیر منفی بگذارد. حداکثر میزان ولتاژی که ای سی یو می تواند تحمل کند برابر 16 ولت است و جدا نمودن کابل باتری هنگامی که خودرو روشن است، ریسک سوختن ای سی یو را دو چندان می کند.
خرابی استارت خودرو
بسیاری از وسایل نقلیه دارای استارت هایی می باشند که این استارت ها از سنسور های خاصی استفاده می نمایند. یکی از این سنسورها، override است که میزان ولتاژ ای سی یو را کنترل می کند. اگر این سنسور خراب شود، ای سی یو مقدار ولتاژ کافی و مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و این موضوع به خرابی ای سی یو منجر خواهد شد. مشکل دومی که ممکن است بوحود بیاید جایگزین نمودن استارت خودرو با استارت جدیدی است که با ای سی یو خودرو شما سازگار نیست. هر زمان استارتر خودرو را خریداری می کنید مطمئن باشید با ای سی یو خودروی شما سازگار است تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. امیدواریم تا به اینجا، مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. در ادامه قصد داریم تا نشانه های خرابی ای سی یو را برای شما بازگو کنیم، با ما همراه باشید.
نشانه های خرابی ECU
اگر ای سی یو در یک خودرو دچار مشکل شود، خودرو نشانه هایی از خود بروز می دهد که این نشانه ها به شرح زیر می باشند:
عملکرد ضعیف موتور
خراب شدن ای سی یو ممکن است باعث شود تا سوخت کافی به موتور منتقل نشود. در این صورت خودرو مانند گذشته شتاب مناسبی نخواهد داشت. این مورد بیشتر در مکان هایی مانند سر بالایی خود را نشان می دهد. ایسیو اگر دچار مشکل باشد سوخت کمتری ارسال می کند و راننده هر چه بر پدال گاز فشار می دهد نمی تواند شتاب خودرو را بیشتر کند.
مصرف بالای سوخت
برای اینکه وسیله نقلیه به درستی کار کند و عملکرد مناسبی داشته باشد باید نسبت صحیحی از سوخت با هوا مخلوط شوند. اگر ای سی یو خراب باشد متوجه نمی شود که چه مقدار سوخت باید وارد محفظه احتراق شود که این موضوع بدین معنا است که سوخت بیش از حد و اضافی به محفظه احتراق تزریق می شود. نتیجه این است که خودرو بیش از حد نیاز، سوخت مصرف می کند و این موضوع باعث هدر رفتن مقدار زیادی سوخت و آلودگی هوا می گردد.
روشن شدن چراغ چک
اولیه ترین و آسان ترین راه برای دریافتن اینکه ای سی یوی یک خودرو دچار مشکل است، روشن شدن چراغ چک خودرو است. روشن شدن چراغ چک می تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما زمانی که خود ای سی یو یا سنسورهای آن دچار مشکل می شوند، بالافاصله چراغ چک روشن می شود و وجود مشکل را خبر می دهد. هر زمان چراغ چک خودرو روشن شد، سریعا به یک متخصص مراجعه کنید تا او با زدن دستگاه دیاگ به خودرو مشکل اصلی را کشف نماید.
استارت نخوردن خودرو
یکی دیگر از نشانه های اینکه ای سی یو در یک خودرو دچار مشکل گردیده، استارت نخوردن خودرو است. در این حالت خودرو روشن نمی شود زیرا ای سی یو اطلاعات مورد نیاز برای روشن شدن خودرو را به آن مخابره نمی کند. این اتفاق دقیقا زمانی رخ می دهد که ای سی یو به درستی کار نمی کند یا به کل دچار مشکل شده باشد. اگر ای سی یو از کار بیفتد، موتور هیچ سیستم کامپیوتری برای کنترل خود ندارد و این موضوع باعث می شود که خودرو روشن نشود.
نکته مهم اینجاست که مشکل دارد بودن یا نبودن واحد کنترل الکترونیکی در صورتی قابل تشخیص است که خودرو به صورت صحیح کار نکند. اما در بسیاری اوقات تشخیص خرابی ای سی یو سخت است چرا که ممکن است ایراد از نقاط دیگر خودرو نیز باشد و برای اینکه بتوان مشکل اصلی را تشخیص داد، باید با یک مکانیک مجرب مشورت نمود.
چگونه خرابی ای سی یو را تشخیص دهیم؟
برای پیدا کردن مشکل ای سی یو باید مراحل زیر را به دقت انجام دهیم:

  1. باید بررسی کنیم که خودرو روشن می شود یا خیر؟
  2. باید ببینیم که آیا چراغ چک روشن است یا خیر؟ اگر روشن باشد ممکن است ای سی یو ایراد داشته باشد.
  3. مولتی متر را بردارید و آن را بر روی بالاترین درجه تنظیم کنید. آن را به کانکتور ای سی یو متصل کنید. مقدار عددی که نمایش داده می شود را مشخص کنید. اگر مولتی متر صفر را نشان دهد، ای سی یو به کل خراب شده است.
  4. ای سی یو را فقط با مولتی متر و با رعایت دستور العمل ها تست کنید.
  5. بررسی ای سی یو را به بک متخصص بسپارید چرا که ای سی یو یک قطعه حساس و گران قیمت است. توصیه این است که اگر دانش کافی ندارید به هیچ عنوان تست ای سی یو را انجام ندهید و برای این کار به یک فرد متخصص مراجعه کنید.
    اگر مطالعه مطلب ” نشانه‌های خرابی ای ‌سی ‌یو (ECU) ” برای شما مفید واقع گردید، با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.
مفقودی پلاک خودرو
راهنمای چراغ‌های اخطار خودرو‌ ها
کارشناسی خودرو
خودرو صفر بخریم یا دست دوم
مقایسه بسترن B30 با جیلی GC6
مقایسه و بررسی لکسوس RX200t و بی ام و X4
مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و x4
مقایسه بی وای دی S6 و جک S5
مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر
مهم ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو
بهترین خودروهای دارای کروز کنترل
نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو
بهترین خودروهای آفرودی
تفاوت خودروی دیفرانسیل عقب و جلو
سیستم پارک اتوماتیک
مقایسه سانتافه 2018 و اوتلندر 2018
مقایسه وراکروز و میتسوبیشی اوتلندر
مقایسه هوندا CRV با ولوو XC60
مدارک لازم و مراحل انتقال سند خودرو
قیمت خودرو ایران خودرو و سایپا
علل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو
بهترین خودرو ایرانی 99
بهترین خودرو چینی در بازار ایران
شایع ترین ایرادات خودروها
بچه غول های چینی؛ ام وی ام x55 یا هاوال h2؟
سیر تا پیاز تعویض پلاک خودرو
مشخصات فنی دیگنیتی
پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو