خانه » امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد
امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد

امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد

توسط مهدی عابدی

امروزه یکی از بحث های هیجان انگیز که در مورد آن خبرهای مختلفی به گوش ما می رسد، امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد می باشد. از سال 1397 کلا امکان واردات ماشین به کشور، ممنوع اعلام شده بود. درواقع این ممنوعیت از سال 1395 پابرجا بود و اجازه ورود خودرو از کشور آمریکا داده نمی شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق 1400، رحیم زارع در این خصوص خبر داد که ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد تصویب شده و برای کشورمان این امکان فراهم شده است. با ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد، دولت از درآمد 17 هزار میلیار تومان بهره مند خواهد شد. همچنین وی در ادامه گفت که، اصلاحیه بوجه دولت توسط کمیسیون تلفیق در چند روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و مجلس در خصوص ابلاغ بودجه به دولت تا آخر سال، سعی و تلاش می کند. زارع اظهار کرد که دولت برای نهاده های دامی، دارو و کالاهای اساسی، قصد اختصاص دادن ارز 4200 تومانی را دارد که این بودجه تامین شده است. اما باید بر طرز تخصیص ارز 4200 تومانی طبق  مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، نظارت هایی را رئیس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و دارایی، کمیته نظارتی، صمت و کشاورزی انجام داده و بعد از بررسی، نتیجه و گزارش آن را به بودجه مجلس و کمیسیون برنامه تحویل دهند. زارع در ادامه خاطر نشان کرد که امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد فراهم شده.

برای بررسی لایحه بودجه 1400، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، در دی ماه همین سال از دولت خواست که خودروهای خارجی غیر آمریکایی در مناطق آزاد را شناسایی و مجوز ورود آن ها به سرزمین اصلی را صادر کند.

به گفته عده ای از تصمیم گیرندگان، با پیش آمدن شرایط امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد، در کاهش قیمت خودروها می تواند تاثیر گذار باشد. همچنین با تصویب چنین قانونی، اگر در خصوص وارد کردن خودروهای خارجی از ریال به جای ارز استفاده شود، باعث به تعادل رسیدن قیمت ها شده و نیز فشاری به منابع ارزی وارد نمی شود. اما از نظر و دیدگاه منتقدان، جور دیگری بوده و از قسمت خطای آن به قضیه فکر می کنند. شبهه هایی که در این خصوص وجود دارد عبارتند از:

  • خطای قانونی: شماره گذاری خودروهای دست دوم و استفاده شده و نیز از زمان تولید ماشین های خارجی، وارد کردن اتومبیل های کمتر از یکسال، ممنوع اعلام شده است. در واقع اختلافی میان این قانون صادر شده با مصوبه قبلی وجود دارد.
  • کدام خودرو: شبهه دوم در انتخاب خودروها است. در حالت کلی، وارد شدن خودروهای خارجی به کشور تقربا سه سال می باشد که ممنوع اعلام شده است. به گفته بعضی از فعالان بازار که می گویند در مناطق آزاد، خودرو صفر موجود نیست و آن چه که وجود دارد، دست دوم و استفاده شده می باشد. گفته شده است که در مناطق آزاد، قیمت خودرو سارین برابر با 700 میلیون می باشد. اگر این خودرو بخواهد وارد کشور شود، با توجه به قانون قبلی، با پرداخت هزینه های شماره گذاری، مالیات و اخذ حقوق گمرکی، قیمت آن تقریبا به یک میلیارد و 400 میلیون می رسد. که اصلا به صرفه و مطلوب نیست. زیرا قیمت همین خودرو در کشور برابر با یک میلیارد و 100 میلیون است.
  • تنظیم بازار: فعالان بازار می گویند که خودروهای خارجی موجود در مناطق آزاد، حدود 150 دستگاه ماشیت است که بیشتر آن ها کارکرده و در رده متوسطی قرار دارند. حتی بیان کرده اند که تکلیف بعضی از خودروها که به 5 سال سن آن ها نزدیک شده است، باید مشخص شود. این ماشین ها یا باید از کشور خارج شوند و یا طبق قانون پیش بینی شده برای مدت زمان آن ها، اسقاط شوند. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا می تواند وارد کردن این ماشین ها رانت زا باشد؟ همچنین چه فکرها و تصمیماتی در خصوص پیشگیری از آن ها صورت گرفته است؟ نکته دیگر در این خصوص، سال آینده، کمیسیون تلفیق وارد کردن ماشین ها به مناطق آزاد را ممنوع اعلام کرده و هیچ کسی اصلا اجازه ای برای واردات خودرو به مناطق آزاد را ندارند.
  • جابجایی گرانی در بازارها: شبهه چهارم به وجود آمده، جابجایی گرانی در بازارها است. وقتی که وارد کردن خودرو به مناطق آزاد، ممنوع اعلام شده، پس کاملا واضح و مشخص می باشد که در این مناطق، قیمت خودروها شیب صعودی دارند. از طرفی اگر ورود خودرهای خارجی به صورت یک طرفه از این مناطق صورت بگیرد، بی شک بر قیمت ماشین های این مناطق، فشار دیگری وارد می شود. همچنین قیمت خودروهای خارجی موجود در مناطق آزاد به دلیل ممنوعیت ورود و اجازه انتقال، به مراتب بالاتر است، در سرزمین اصلی بر قیمت خودرو تاثیر گذار نیست. حال سوال اینجاست که آیا به بازار مناطق آزاد فشار قیمتی وارد شده بر سرزمین اصلی نمی تواند تاثیر بگذارد؟

این 4 ابهام و شبهه در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد می باشد.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو از مناطق آزاد

در این خصوص کارشناس حوزه خودرو به نام فربد زاوه، بیان کرد، برای منطقه کیش، اجازه ورود خودروهای خارجی در اوایل دهه هفتاده، داده شد و نیز همان موقع ممنوعیت ورود این ماشین ها را به سرزمین اصلی تصویب کردند. وی در ادامه گفت که در مصوبه اول هیچ سوال و ابهامی وجود ندارد و همه چیز به طور دقیق و واضح بیان شده است. اما از طرفی مشکلات و سوالاتی در مصوبه کمیسیون تلفیق وجود داشت. به همین خاطر دادن رای مثبت بهارستان نشین ها به لایحه کمیسیون تلفیق، اول باید به روشن کردن تکلیف قانون اول اقدام می کردند و سپس قانون دوم را به تصویب می رساند. همچنین فربد زاوه اظهار نشان کرد، اگر ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد به تایید برسد، بدون مشخص کردن جزئیات قانون قبلی عملکرد ضروری را ندارد. امکان مواجه شدن با گره های قانونی برای خیلی از کارها وجود دارد. زاوه در جواب ابهامات و شکاکیت ها بیان کرد که، این قانون ممنوعیت تنها برای خودروهای آمریکایی نیست، بلکه برای ورود تمام خودروها به سرزمین اصلی صدق می کند. درخواست کننده های وارداتی برای این که بتوانند خودروهای جدید را وارد سرزمین اصلی کنند، باید منتظر تصمیمات بعدی باشند و ببینند که آیا امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد وجود دارد یا خیر.

امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد

اجازه ندادن ورود خودروهای آمریکایی مناطق آزاد به سرزمین اصلی

در سازمان برنامه و بودجه، مژگان خانلو بیان کرد که دولت پیشنهاد ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد را نداده، بلکه این نظر نمایندگان می باشد. وی در ادامه بیان کرد که مجوزهایی برای تنظیم بازار خودرو تصویت شده است که بر اساس آن، خودروهای آمریکایی که در مناطق آزاد هستند ، اجازه ورود به سرزمین اصلی را ندارند و ورود آن ها ممنوع اعلام شده است. دیگر خودروها هم در صورتی می توانند وارد سرزمین اصلی شوند که به عوض کردن پلاک خودرو خود اقدام کنند و نیز هزینه ورودی را بپردازند.

ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد و درآمد 10 هزار میلیاردی آن

مژگان خانلو در رابطه با این موضوع بیان کرد که، تعداد ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد مشخص نشده و نامعلوم است. همچنین وی در ادامه تاکید کرد که مناطق آزاد هم نیاز به خودرو دارند، پس قرار نیست که تعداد خیلی زیادی از آن ها وارد سرزمین اصلی شوند. در مجلس درباره درآمدی که  از ورود خودروهای مناطق آزاد به دست می آید، پیشنهادهایی را دادند . آن ها معتقدند که 10 هزار میلیار تومان در سال آینده به دست می آورند.

احتمال کسب درآمد بیش از 5000 هزار میلیارد از ورود خودروهای مناطق آزاد

سخنگوی ستاد بودجه این چنین گفت که درآمد بیشتر از 10 هزار میلیار تومان  از ورود خودروهای مناطق آزاد به نظر می رسد. احتمالا امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد به تعداد 14 هزار برسد، که در این صورت  درآمد حاصله ممکن است  به بیش از 5000 هزار میلیارد تومان برسد. وی همچنین اظهار کرد که باید ثبت سفارش برای ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد باشد. باز کرد ثبت سفارش نیز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید کارهای لازم را در این خصوص انجام دهد.

 

آیا امکان ورود خودروهای خارجی از منطق آزاد برای مصرف کننده به صرفه است؟

برخی افراد معتقدند که یک خودرویی که وارد کشور می شود، هزینه های زیادی را نظیر پرداخت حقوق ورودی و دیگر هزینه های گمرک، به همراه دارد که این عامل موجب دو برابر شدن قیمت خودرو می شود. آن ها می گویند که آیا خرید خودرو برای آن ها به صرفه است؟ خانلو در این باره خاطر نشان کرد که چند سالی هست که امکان ورود خودرو از مناطق آزاد وجود نداشته و ممنوع بوده است به همین خاطر ممکن است تقاضا برای آن بیشتر باشد. وی در ادامه تاکید کرد که این تنها یک مجوز است و هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد. خریدار و عرضه کننده باید تمام شرایط را بسنجند و بعد تصمیمات لازم را انجام دهد.

برای سال 1400 پیش بینی شده است که دولت از حقوق ورودی خودروهای مناطق آزاد، مبلغ 2040 میلیارد را کسب می کند. سازمان برنامه و بودجه اظهار نشان کرد، حقوق ورودی به معنی آن نیست که واردات خودرو آزاد اعلام شده است. در این بین برخی از ماشین هایی وجود دارند که به علت برخی مشکلات، اجازه ورود آن ها هنوز تصویت نشده است. احتمالا در سال جدید این مشکلات به وجود آمده در خصوص این خودروها رفع شود.

کارشناس حوزه خودرو به نام فربد زاوه، بیان کرد که حدود 20 هزار میلیارد تومان، درآمد حاصله از ورودی گمرک و دیگر محصولات، افزایش یافته است. البته بهتر است بدانید که برای حمایت از تولید، هزینه ورودی گمرک، 2 درصد کاهش یافته و مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی هم به میزان 3 هزار میلیارد تومان، کم شده است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید